Zijn vrienden van Uncle Tupelo tekenen in 1990 een platencontract en zijn eigen band, Chicken Truck, valt uit elkaar. En dus wordt zanger/gitarist Brian Henneman roadie bij de band van Jeff Tweedy en Jay Farrar. Henneman blijft echter wel demo’s opnemen en brengt zelfs, begeleid door Tweedy en Farrar, een single uit. Hierdoor aangespoord richt Henneman met zijn oude muzikale maten uit Festus, Missouri weer een band op: The Bottle Rockets. Vanuit Festus trekt de band door het Midwesten en maakt de kroegen en clubs onveilig met stevige, vette boogie- en countryrock. Hierdoor worden The Bottle Rockets een van de vroege exponenten van de alt.country, met uiteraard de blik stevig gericht op de jaren tachtig gitaarmuziek van The Replacements en de jaren zeventig rock van Neil Youngs Crazy Horse, Lynyrd Skynyrd en ZZ Top. Op een klein label verschijnt in 1993 het zelfgetitelde debuut, waarna het kwartet Henneman, Tom Ray (gitaar), Tom Parr (bas) en Mark Ortmann een jaar later de opvolger The Brooklyn Side laat uitbrengen. The Brooklyn Side, een bowling-term, wordt echter al snel opgepikt door major Atlantic en prompt wereldwijd ge-rerelased. Op no nonsens wijze geproduceerd door Eric ‘Roscoe’ Ambel is The Brooklyn Side een aards, doordenderend, recht-voor-z’n-raap-album, dat scheurende countryrock vermengt met southern rock, hillbilly en geloofwaardige teksten. Op literair knappe wijze plaatst Henneman zijn opwindende rootsrock-‘n-roll in een context van de door het leven worstelende burger: ‘Welfare Music’ handelt over zwangerschap op jonge leeftijd; de boogierock van ‘1000 Dollar Car’ over je niet meer kunnen permitteren dan aftandse barrels; de country-galop van ‘Idiot’s Revenge’ over de overdreven aandacht voor de indie-rockscene; en het scheurende ‘Radar Gun’ met in de hoofdrol een verknipte verkeersagent. IJzersterk en uiterst catchy is ook de neo-countryrock van ‘Gravity Falls’ en ‘I Wanna Come Home’, die echter in pure power overtroffen wordt door de van hitte zinderende fatalistische rocksong ‘Stuck In A Rut’ en het sublieme ‘Sunday Sports’ – een gitaar-epos met in de hoofdrol een pathetische, in onderbroek gehulde tv-kijkende sukkel. In veertien geweldige songs laten The Bottle Rockets anno 1994 de state-of-the-art zien van de nieuwe generatie countryrockers – The Brooklyn Side is dan ook alt.country in optima forma. Maar The Bottle Rockets blijven een cultband omdat Atlantic ze al bij het volgende album 24 Hours A Day bij het grofvuil zet. Brian Henneman en de zijnen houden echter stand en blijven albums maken, al zal The Brooklyn Side niet meer overtroffen worden.
Welfare Music / Gravity Fails / I’ll Be Comin’Around / Radar Gun / Sunday Sports / Pot Of Gold / 1000 Dollar Car / Idiot’s Revenge / Young Lovers In Town / Take Me To The Bank / What More Can I Do? / Stuck In A Rut / I Wanna Come Home / Queen Of The World
31/10/2009 Permalink
Brian Henneman en de zijnen houden echter stand en blijven albums maken, al zal The Brooklyn Side niet meer overtroffen worden.
En zo is het maar net.
02/11/2009 Permalink
Nou is inderdaad The Brooklyn Side een geweldig album met naast de genoemde songs ook nog het prachtige ‘Pot Of Gold’. Maar 24 Hours A Day is mogelijk nog beter, geweldig is de slowrocker ‘Things You Didn’t Know’ wederom ook een productie van Eric Ambel.
Fan ben je voor het leven en kun je hun laatste ‘Lean Forward’ blind aanschaffen.
03/11/2009 Permalink
helemaal eens met Peter. 24 hours a day is wellicht zelfs beter en met de nieuwe Lean Forward zijn ze weer helemaal terug (van even weggeweest met Blue Sky en Zoysia)