Hoe staat het anno 2017 in suburbia? Is er nog sprake van menselijk contact in de van groene gazons voorziene woonwijken in Amerika sinds iedereen achter het scherm van een computer zit? Frontier Ruckus schildert het moderne Amerikaanse leven op Enter The Kingdom (Red Essential/Bertus). De eenzaamheid kruipt door de kieren op Nothing Is Working. De telefoon rinkelt niet meer. De band uit Detroit, Michigan, maakt lieve, zeg maar gerust naïeve liedjes die dolen in melancholie. Iedereen zit thuis voor de buis in joggingbroek te kijken naar de NFL-finale American football. Songschrijver Matthew Milla zit in zijn slaapkamer en droomt over geluk. Hij strooit met fijne woordjes, waarna een banjo zachtjes nootjes rondslingert aan het eind van het liedje. Gerunds vangt aan met voorzichtige streken van een cello op dit hartstikke romantisch werkje dat fans van Josh Rouse zal aanspreken. Samen in een auto luisteren naar de radio. Toch is ook hier een trieste ondertoon nooit ver weg. ‘The sadder that we get / Puffing on your e-cigarette / The moment that we met / Keeps getting harder to regret.’ Positively Freaking heeft wel wat van het debuut van The Posies. Het tokkelende If You Can eindigt met een stukje zingende zaag. De vrouwen in suburbia zijn vergiftigd door glamour op Enter The Kingdom. De nacht is een dief die het grote geluk kapotmaakt. De tongen raken verstrikt in een climax die leeg aanvoelt. De jongens van Frontier Ruckus liggen in de bosjes die de huizen van elkaar scheiden. In de ochtend worden ze wakker en vragen ze zich af hoe ze het koninkrijk binnen kunnen treden. O zoete melancholie. De zomer is begonnen, tijd voor een dutje in een cocon van honing.
29/03/2017 Permalink
deze plaat heeft meer diepgang en is vooral muzikaal boeiender dan je denkt.