De vorige keer was het een plafondlampje, nu moeten acht kaarsen voor wat verlichting zorgen. Of voelt Gill Landry zich juist heel senang bij dat donkere gemoed sinds het schitterende Love Rides A Dark Horse uit 2017? Op dat album werd hij teruggeworpen in de werkelijkheid nadat zijn geliefde er vandoor ging, kort voordat ze zouden trouwen. Skeleton At The Banquet (Loose Music/Bertus) wekt de indruk dat de Amerikaan zich inmiddels totaal op zijn gemak voelt in deze nieuwe waarheid. Hij koestert de complexiteit van de teleurstelling. De gitaar zoekt de donkerste tonen op en Landry zet zijn diepe bariton ernaast. I Love You Too zingt hij, en voegt er aan toe: ’often for a night or two’. De steelgitaar glijdt mee met zijn bewegingen. Het voormalige bandlid van Old Crow Medicine Show heeft helemaal zijn draai gevonden. Daarin schuilt ook een zeker gevaar. Landry moet niet proberen de nieuwe Leonard Cohen te worden. Ook niet als mogelijk heel wat mensen daar op zitten te wachten. Want dan rijkt hij zijn eigen stem kwijt. Om die reden zetten we kleine vraagtekentjes bij Nobody’s Coming en Trouble Town, terwijl ook The Refuge Of Your Arms met die jazzgitaar iets teveel leunt op de stijl van Cohen. Vooralsnog blijven we hem volgen tijdens zijn zoektocht naar simpele waarheden, die juist vaak zo complex blijken te zijn. Zie de agenda.
26/01/2020 Permalink
Ook leuk: de beeldrijm van deze hoes en die van de onlangs hier besproken Bryan Estepa.
03/02/2020 Permalink
Prachtige plaat!
15/02/2020 Permalink
Prachtige plaat, stem lijkt ietwat op Brett Sparks van The Handsome Family.