Iedereen die er maar een beetje toe doet in Nashville loopt met haar weg, dus hoe kan het toch dat Marshall Chapman zo onbekend gebleven is? Haar vorige album Big Lonesome (zie recensie) werd aanbevolen door Rodney Crowell, Kris Kristofferson, Todd Snider en Mary Gauthier. Voor Blaze Of Glory (TallGirl Records) zijn het Lucinda Williams en Scotty Moore die mooie woorden spreken. Beiden roemen vooral de productie van Mike Utley en de geweldige band. ”Fucking great”, volgens Lucinda. Scotty Moore, bekend geworden als de gitarist van Elvis: ”You can hear every note from every instrument”. Die productie is inderdaad fenomenaal. Natuurlijk heb je voor een dergelijk eindresultaat wel topmusici nodig die het allerbeste in zichzelf naar boven halen. Chapman (zang, ritmegitaar) haalde met de fenomenale Will Kimbrough (leadgitaar), Mike Utley (toetsen), Casey Wood (drums) en Jim Mayer (bas) hetzelfde team naar de studio als bij de voorganger. De belangrijkste verdiensten van Chapman zelf? Ze heeft een van de allermooiste vrouwenstemmen in de altcountry. Broeierig, krachtig. Ongetwijfeld een voorbeeld voor Lucinda Williams. En dan ook nog even terug naar Scotty Moore. Als zevenjarig meisje zag Chapman (64 nu) hem optreden aan de zijde van Elvis in Spartanburg, South Carolina. Chapman zat er op de ‘colored balcony’ omdat ze was meegenomen door het dienstmeisje van de familie. Daarover gaat het titelnummer. De coverfoto van Blaze Of Glory is trouwens een knipoog naar het verleden, want op de hoes van haar debuut Me I’m Feelin’ Free uit 1977 scheen de zon op precies dezelfde manier door haar kapsel. Verkrijgbaar bij CD Baby.
27/10/2013 Permalink
niet onbelangrijk …..al een eeuwigheid een topper !