De Canadese Bria Salmena speelt in de band van Orville Peck. Net als Duncan Hay Jennings, met wie ze Bria Sings Cuntry Covers Volume 2 (Sub Pop/Konkurrent) opnam in de eigen kleine huisstudio in Toronto. Ze speelden ook samen in Frigs, een postpunkband. Uit die formatie is Lucas Savatti present op deze ep waarop heftig geëxperimenteerd wordt met country. Op Cuntry Covers Volume 1 werden nummers van Dave Van Ronk, John Cale, Waylon Jennings, Lucinda Williams, Walker Brothers en Mistress Mary bewerkt. Op dit tweede deel gaat het om liedjes van Paula Cole, Gillian Welch, Mary Margaret O’Hara, Robert Lester Folsom, Jimmy Webb en Loretta Lynn. Is het nog country? Het is in ieder geval chaotische energie! Met synthesizers en een piepende saxofoon op Where Have All The Cowboys Gone? Dat is een liedje van Paula Cole en dat was dus eigenlijk ook al geen country. Hier is het bijna dance. When You Know Why You’re Happy is geschreven door Mary Margaret O’Hara en het origineel is eigenlijk meer jazz en folk dan country. Don’t Come Home A Drinkin’ (With Lovin’ On Your Mind) van Loretta Lynn krijgt ook een hele bijzondere uitvoering. Bria voegt er het geluid van punk en girlgroups aan toe. Voor het door Glen Campbell tot eeuwigheidswaarde bekroonde By The Time I Get To Phoenix van Jimmy Webb baseerde Bria zich op de versie van Nick Cave. Dit klinkt net zo broeierig. I Dream A Highway van Gillian Welch sluit daar naadloos op aan. See You Later, I’m Gone van de redelijk obscure Robert Lester Folsom is traag als Mazzy Star. Met steelgitaar! Alternatiever dan de meeste altcountry.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie