Vorige week trok ik een boekje uit de kast. Er zit nog een prijsstickertje op. Moord Op Muziek van Kinky Friedman kocht ik voor een gulden bij De Slegte. Heel veel boeken en platen heb ik goedkoop aangeschaft. Maar ramsj en uitverkoop verdwijnen. Door e-readers en streamers immers geen onverkochte voorraden meer. Dat is slecht nieuws voor mensen die eindejaarslijstjes napluizen in de hoop dat ze gemiste titels ooit nog eens als aanbieding ergens vinden. De nummer 1 van deze lijst is alleen op vinyl verkrijgbaar. Zo’n elpee kost tegenwoordig vier keer zoveel als vroeger. Moord op muziek. Dus toch maar streamen? Nee! Een huis zonder boeken- en platenkasten is geen thuis.
1. Vincent Neil Emerson – The Golden Crystal Kingdom
De Texaan heeft aan zelfvertrouwen gewonnen. Het gaat over zijn roots die bij de Choctaw-Apachen liggen. En hij maakt zich in niet mis te verstane woorden druk over de wapenwaanzin in Amerika. Shooter Jennings produceerde dit formidabele album.
2. Jaime Wyatt – Feel Good
Countrysoul van het soort dat niet alleen teruggrijpt naar de tijd van Bobbie Gentry en Dusty Springfield, maar waar ook fans van Amy Winehouse wat mee kunnen. Staat Wyatt eigenlijk in de Top 2000? Nee? Waarom niet? Ach, is ook onbelangrijk. Dan maar in mijn eigen jaarlijst.
3. Josh Gray – Walk Alone
Album waar vaste bezoekers van deze site niet omheen kunnen. Net als Vincent Neil Emerson trekt Gray ten strijde tegen wapenbezit. En tegen de macht van CEO’s. Hij houdt Amerikanen een spiegel voor: we zijn allemaal immigranten. Op Back East heeft hij gezelschap van de geest van Jack Kerouac.
4. Sunny War – Anarchist Gospel
Een album als een vat vol tegenstrijdigheden. Dat is ze zelf namelijk ook. Ze ligt overhoop met zichzelf en dus ook met anderen. Haar muzikale rijkdom brengt soms een gospelgevoel en op een ander moment is het ronduit dreigend, bijna industrieel. Maar ook met gelaagde zang en een banjo.
5. Aaron Boyd – Coming Undone
Het gaat traag, trager, traagst. Hij kijkt terug op zijn verleden en zijn verslavingen en is blij waar hij nu staat in het leven. Hij klinkt zelfverzekerder als op zijn ook al uitstekende debuut Until The End. Hij is blij dat hij zijn zitje achter het drumstel heeft verruild voor een plek in de spotlights.
6. Justin and The Cosmics – Cool Dead
In rock-’n-roll gaat het niet om technisch kunnen, maar om spanning, overgave en avontuur. De ongecompliceerde garagerock is het best te omschrijven door deze opsomming: Sex Pistols, Gun Club, Jesus & Mary Chain, Slade, Dylan, Stones, Springsteen en nog zo het een en ander.
7. Lukas Nelson + POTR – Sticks And Stones
Nelson laveert op zijn platen van het ene genre naar het andere. Typisch Texaans: gewoon spelen wat je leuk vindt, zonder je te conformeren aan één stijl. Dit is het meest countrygetinte album van de zoon van Willie. Binnen dat genre behoudt hij totale vrijheid.
8. Terry Klein – Leave The Light On
Prachtplaat waar fans van Sam Baker beslist wat mee kunnen. De voormalige advocaat weet zijn weg met woorden om een verhaal te vertellen. Binnen zes uur waren de tien nummers vastgelegd en daar stonden ze zelf van te kijken. Muziek die je bij de strot grijpt. Thomm Jutz produceerde.
9. Luke Elliot – Let ‘Em All Talk
Hij komt oorspronkelijk uit New Jersey, maar heeft zijn basis verlegd naar Oslo. In Noorwegen zijn ze namelijk gek op zijn gothic americana. Ruimtelijk geluid met blazers en pauken. En een echte stem met een donker timbre. Denk aan Scott Walker, Marlon Williams en Nick Cave.
10. Nude Party – Rides On
Garagerock uit de jaren 60 vormt de basis voor de uiterst opwindende vorm van americana van deze Amerikaanse band. Country voor hippies die een brug slaat tussen Stones en psychedelische Beatles. Denk ook aan Sam The Sham & The Pharaohs. Zwalkend en vol positieve energie.
11. Tim Grimm – The Little In-Between
Een hobbelende melodie brengt het soort countryfolk dat nooit verveelt. De basis voor de negen liedjes werd opgenomen in één dag. Daarvoor verliet hij de vertrouwde omgeving van Indiana en reed naar Norman in Oklahoma. Die andere aanpak gaf hem hernieuwde energie.
12. Zach Aaron – This Lovely War
In bijna alle nummers zit wel wat uit westerns geleende thematiek. Het met plukjes van banjo en mandoline gebrachte May The Iron Horse Get Fed zal zeker bewonderaars van Guy Clark aanspreken. Daarbij gaat het vaak over keuzes die in het leven moeten worden gemaakt.
13. Say Zuzu – No Time To Lose
De Amerikanen maken bij terugkeer na ruim twintig jaar nog steeds pure altcountry. Ze hebben destijds niet de bekendheid verworven van bands als Uncle Tupelo of Jayhawks, maar zijn daar zeker mee te vergelijken. Er verscheen dit jaar ook nog een uitstekende compilatie.
14. Rudy & His Fascinators – Nocturnal Leeches’ Rendez-Vous
De avontuurlijk ingestelde gitarist uit Groningen vindt overal inspiratie. Jazz, countryblues, gitaarrock, soul, krontjong, alles kan, zolang hij zich maar kan uitleven. Fascinerende plaat met geweldige muziek volgens vrije structuren.
15. Alamo Race Track – Greetings From Tear Valley And The Diamond Ae
Ralph Mulder nam zijn band mee van Amsterdam naar zijn geboortegrond in Oost-Groningen. De titel verwijst naar het gehucht Tranendal en de beek Ruiten Aa. Fijne liedjes met die Excelsior-sound waarin altijd de invloed van Beatles te horen is.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie