Kijk eens goed naar die hoes. Dat zijn schedels die daar ondergronds liggen verspreid. In diezelfde aarde groeien bloemen. Een gruwelijk beeld en toch ook hoopvol. Precies dat wilde Lee Penn Sky tot uitdrukking brengen op 29 Left Down (eigen beheer). Op het nummer Big Branch Mine zingt hij over de mijnramp in 2010 in de Upper Big Branch Mine, West Virginia, iwaarbij 29 mijnwerkers omkwamen. De verantwoordelijken kregen forse boetes omdat niet aan de veiligheidsvoorschriften was voldaan, terwijl bij de reddingsoperatie ook inschattingsfouten werden gemaakt. Penn Sky (zang, akoestische gitaar, mondharmonica) zingt over de schaduw waar je overheen moet stappen. De singer-songwriter schrijft ambachtelijke liedjes die door zijn begeleidingsband The Oliphants van een bodem worden voorzien. Naast de basis van bas en drums zijn er toevoegingen op elektrische gitaar, toetsen, pedal steel, mandoline, viool djembe en cajon. How Jack Felt gaat over Jack Kerouac. A Song About A Song is precies dat. Het fraaie slepende begin van Buffalo Canyon brengt ons bij plukjes mandoline. The Rust Belt gaat over Flint, Michigan, dit jaar in het nieuws door het schandaal rond het vervuilde drinkwater. Penn Sky beschrijft de hopeloze situatie in de stad waar de autoindustrie is verdwenen. Op Big Branch Mine krijgen de verantwoordelijken het ervan langs, op afsluiter A Good Year For Wildflowers is dan weer hoopvol. Fraai album uit 2015, ten onrechte nauwelijks opgemerkt.
Dit schreven we tien jaar geleden over een plaat van Penn Sky: Ook artiesten die cd’s in eigen beheer uitbrengen, kunnen niet alle zaken zelf regelen. Zo had Lee Penn Sky iemand die de contacten met de pers onderhield. Tenminste, dat dacht hij. Totdat hij ontdekte dat de betreffende persoon geen klap uitvoerde. Zo kon het gebeuren dat Lee Penn Sky pas twee jaar na dato op het verzoek van altcountry reageerde en alsnog zijn cd Prelude To Hindsight (eigen beheer) opstuurde. Gelukkig maar, want wat een mooie plaat is het. Lee Penn Sky is een singer-songwriter uit Idaho die opgroeide in Michigan en zoals zovelen is beïnvloed door Texanen als Robert Earl Keen en Townes Van Zandt. De liedjes van Penchansky, zoals zijn ware naam luidt, zijn te origineel om hem af te doen als de zoveelste in een lange rij volgelingen. Bovendien heeft hij een stel fijne onbekende begeleiders om zich heen verzameld daar in Idaho. Penchansky (zang, akoestische gitaar, percussie) liet producer John Cazan alle ruimte om de nummers aan te kleden met elektrische gitaar, toetsen, bas en drums. en daarnaast zijn er nog andere begeleiders ook. Er staan eigenlijk alleen maar overtuigende liedjes op Prelude To Hindsight en op prachtnummers als I’m Spinning en Carolina Sings Softly moet ik op de een of andere manier heel erg denken aan het solodebuut van Rick Danko. Aanrader.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie