Degenen die afhaakten bij de laatste twee albums van John Moreland, LP5 en Birds In The Ceiling, vanwege een teveel aan elektronische toevoegingen (ik hoorde daar zelf aanvankelijk ook bij), kunnen weer gerust ademhalen. En The Visitor (Old Omens) beluisteren en/of aanschaffen. Op dit nieuwe album keert de Amerikaanse singer-songwriter weer terug naar de sound van zijn eerdere soloalbums. Albums op grond waarvan hij tot een van de frontmannen van de progressieve americana werd gebombardeerd. Overigens was dat voor hem ook een reden om na het vorige album een jaar complete rust in te bouwen. Geen optredens, opnames etc. Hij leefde zelfs een half jaar zonder mobiele telefoon. Het heeft hem goedgedaan. Kaalgeschoren – waardoor je nu de tattoos op zijn schedel ziet – zette hij zich aan de twaalf nummers van dit nieuwe album. Speelde alles zelf in, op een gitaarsolo van John Calvin Abney en een aanvullende zangpartij van levenspartner Pearl Rachinsky na. Het levert 10 schitterende maar niet al te vrolijke folkrocknummers op (en twee muzikale tussenstukjes). Ik haal er even twee van die songs uit: One Man Holds The World Hostage met daarin de regels ‘One man holds the world hostage / To satisfy a sickness / While the rest of us bear witness / He’ll say it’s only business‘. Je mag zelf invullen wie hij daarmee bedoelt: Poetin, Trump, Musk misschien? En het openingsnummer The Future’s Coming Fast, waarin hij waarschuwt voor de naderende klimaatcrisis: ’So leave the banners at half mast / Until nature takes them down at last’. Moreland is helemaal terug en zou een mooie headliner voor een van een betere rootsfestivals hier te lande zijn.
12/04/2024 Permalink
Thanks
12/04/2024 Permalink
Inderdaad een heel mooi album. Ik moet nog even wachten op de CD.