Melleville – of het ongelijk van de download-generatie. Dat is mijn conclusie bij het beluisteren, bekijken en besnuffelen van de nieuwe cd van de John Dear Mowing Club. Melle de Boer, grafisch kunstenaar, heeft zijn muzikale activiteiten in omvang gaandeweg steeds verder afgebouwd; John Dear Mowing Club is in naam heel wat, maar in feite De Boers solitaire muzikale uiting. Desondanks heeft hij vele gasten in zijn atelier/studio ontvangen die hem geholpen hebben bij de totstandkoming van dit in Melles woorden persoonlijk document. Dat komt niet in de laatste plaats doordat Melleville in de vorm van een ingenaaid en gebonden boekje wordt uitgebracht met daarin 40 zwart/wit-reproducties van De Boers tekeningen. Muzikaal is Melleville is opgetrokken uit tot op het bot kaalgestripte Smutfish-alt.country, waarbij Melle vocaal bijgestaan wordt door onder meer Daniel Johnston op het met scheepsorgel omlijste Devils en Hallo Venrays Henk Koorn op het fraai fragiele To Good To Be True. The Fish That Couldn’t Swim is een bekende Smutfish-titel en The Singing Forest en Secrets Are Like Gasoline zijn met bas, drums en elektrische gitaar geweldig mooie countryblues-songs. Voor het overige is Melleville met zijn vele stemmingen een grappig, doorleefd en hartveroverend album, dat eruitziet als een luxe uitgevoerde dichtbundel en door Melle zelf is uitgegeven in een oplage van 1000 genummerde exemplaren (de mijne is genummerd 140). Melleville heeft naast de muzikale waarde aldus een flinke meerwaarde. De tekeningen uit de muzikale bundel zijn overigens te bewonderen (geweest) in galerieën in Amsterdam, Den Haag en New York. Melleville is te verkrijgen via Melles website.
08/02/2010 Permalink
Heerlijk hoog Neil Young gehalte.