Als klein meisje kon Elizabeth Cook het niet laten om naar de vonkenregen te kijken tijdens de laswerkzaamheden van haar vader, ook al waarschuwde haar moeder dat het haar ogen zou verbranden. Op Welder (31 Tigers Records/Proper) zoekt de countryartieste uit Florida nog altijd het gevaar op. In onverbloemde taal schetst ze een raak portret van Amerika. Het gaat over vriendjes (He wears shirts that are trippin’ on LSD / I must be high as a kite on diesel fumes) in foute auto’s, waarmee ze een nummertje maakt op de parkeerplaats bij de discotheek: And he was Travolta and I was Farrah (El Camino). Elizabeth Cook zingt met een lekker scherpe stem. Zo hoor je het sinds de jaren zestig (Jeannie C. Riley, Tammy Wynette) eigenlijk zelden meer. In Yes To Booty daagt ze haar vriendje uit het bier te laten staan, want vrijen met een dronken man is waardeloos. Ook Girfriend Tonight gaat over seks: I slid on my tightest pair of jeans / Combed my hair like it was 1983 / Honey I know that I am just your wife / But I wanna be your girlfriend tonight. Rock N Roll Man draait eveneens om de liefde, inclusief alle ellende. Sometimes we’re Sid and Nancy or Courtney and Kurt / We get higher than heaven we get lower than dirt / It’s the fightin’ and the lovin’ that make it work. Heroin Addict Sister is een troosteloos verhaal over een leven in de goot, terwijl Mama’s Funeral juist weer hoop uitstraalt. Het elektrische gitaarwerk van Tim Carroll is lekker vuig en producer Don Was heeft het allemaal geweldig vastgelegd. Erg fraai is ook het duet met Dwight Yoakam op I’ll Never Know.
22/06/2010 Permalink
Je enthousiasme is aanstekelijk …. lijkt me een plaatje om naar uit te kijken.