Turn And Fade (326 Records/Sonic Rendezvous) begint met een instrumental die rechtstreeks uit het repertoire van Buck Owens and the Buckaroos lijkt te komen. Dan volgt een slepende countryrocksong met hoofdrollen voor de 12-snarige Rickenbacker en de Fender Telecaster. Het is in een notendop de countrymuziek die Dave Gleason inspireert, want al vier albums lang, inclusief deze Turn And Fade, struint hij het gebied af tussen Bakersfield en Topanga Canyon. Gleason is naar mijn mening dan ook een centrale figuur in de neo-Westcoast countryrock, hetgeen hij opnieuw bewijst met Turn And Fade. Voor dit album heeft Gleason na The Loved Ones, Wasted Days en The Golden Cadillacs weer eens een nieuwe begeleidingsband geïnstalleerd die flink van wanten weet. Prachtige Gram/Emmylou-koortjes – met onder andere Cindy Wasserman –, gouden melodieën, sad stories en volop dreinende pedal steel, is zo’n beetje het gereedschap dat Gleason aanwendt om ons te vergasten op tijdloze country en heerlijke tearjerkers – check If You’re Going Through Hell in Merle Travis-stijl met de gouden strofe If you’re going through hell, stop by to see me. Gleason is naast de voortreffelijke songsmid die hij is, bovendien een uitstekende gitarist met een moddervette twang en gebruikt het negen minuten klokkende sleutelnummer Pale Blue als een showcase om werkelijk minutenlang heerlijk te raggen op zijn Fender. Deze epische countryrocksong gedijt uitstekend tussen het overigens ijzersterke materiaal van daverende neo-countrytwang en schrijnende balladen. Pilotenbril, druipsnor, bakkebaarden en quasi-Nudiesuits: Dave Gleason is my man.
31/07/2010 Permalink
Net de cd even beluisterd en na één draaibeurt deel deel ik je enthousiasme, Wiebren. Zéker na het horen van een prachtsong als ‘The Rails Don’t Run Here’. Dit getuigt van grote klasse!
04/08/2010 Permalink
Zeker weer een goeie plaat van Dave. Alleen de vergelijking met Merle Travis voor het nummer Check if you’re going through hell snap ik niet helemaal….