Jude Davison speelt alle instrumenten die je kunt verwachten op een rootsplaat. Jude Davison beheerst nogal wat stijlen die soms een beetje weglopen bij wat zoal gebruikelijk is in rootsrock. Jude Davison is een alleskunner en een veelschrijver. Eerder waren we al zeer enthousiast over Circo De Teatro (zie hieronder), deze keer steken we gaarne de loftrompet over Outskirts Of Eden (Pigeon Moods Music), een in een dikke digipack gestoken dubbelaar met een boekwerkje met alle teksten. Zo hebben we het graag! Liefst 27 nummers en het is verbazingwekkend hoe origineel Davison steevast aan het werk is. Meer dan eens stoeit hij met Zuid-Amerikaanse invloeden. Alsof Kid Creole, Chris Isaak en Jesse Dayton samenwerken. Van moderne rockabilly met spaghetti-gitaren gaat het naar een bluesbanjo en wat Waitsiaanse percussie naar countryrockend materiaal dat zowaar de studiopickers van Barefoot Jerry in herinnering roept. De countryrock van de Canadees heeft meer van doen met bands die begin jaren zeventig in het zuiden actief waren dan de succesvollere westcoastartiesten, toch is het ook geen pure southern rock wat Davison laat horen. Pure popliedjes met ooh ooh-zang, blazers en een stofzuigergitaar, ondanks alle instrumentatie en drukte lukt het Davison om altijd het liedje voorop te stellen. Met zoveel ambities zou je namelijk zomaar de melodie om zeep kunnen helpen, maar daarvoor is deze artiest veel te kundig. Witte soulrock, gitaarliedjes met bluesharmonica, een enkel jazzmoment of zwaar twangende gitaren en dito ritmes met wat geyeehaw, Davison draait werkelijk nergens zijn hand voor om. Een tour de force. Verkrijgbaar bij CD Baby.
Dit schreven we over Circo De Teatro (vier sterren): Carnaval Burlesque heet het openingsnummer van deze cd. Dat geeft perfect weer wat er hier te verwachten valt. Het door een zangeres meer gesproken dan gezongen nummer had niet misstaan op een plaat van Calexico. Circo De Teatro (eigen beheer) van de Canadees Jude Davison gaat alle kanten op. Dit is americana met roots in uiteenlopende stijlen als dixieland en mariachi. Madame O klinkt als Levon Helm, terwijl de samenzang doet denken aan Barefoot Jerry. Het daarop volgende Amphetamine Sam heeft wat van 10cc op de reggae-toer. En Sideshow Souvenirs is waar Kid Creole en Tom Waits elkaar ontmoeten. Jude Davison heeft al aan heel diverse projecten gewerkt waaronder enkele akoestische albums en een musical die hij zelf omschrijft als Broadway-soul. Circo De Teatro handelt over de bijzondere karakters die te vinden zijn bij een rondreizend circus. Zoals Belle & Ophelia, twee lesbiennes. Het banjo-bluesy Rag & Bone gaat over freaks zoals one-eyed Pete en de siamese tweeling Lee en Kwan. Dat alles dus op een avontuurlijke cd waarop grotestadsrock met funky gitaar en saxofoon (Con Volac Amore, een nummer waarin het gaat over lipstick and razors en smooth senoritas with suicide charm) via Calexio-achtige soundscapes naar mid-periode Los Lobos (Monkey See). Op Con Volai Amore heeft Davison zijn eigen taaltje gebrouwen dat het midden houdt tussen Italiaans en Spaans. Circo De Teatro is een schitterende cd waarop Davison naast zang op gitaren, bas, mandoline, lapsteel, dobro, ukelele, toetsen, percussie en drums te horen is. Daarnaast zijn er nog gasten op vele blaasinstrumenten, banjo en accordeon.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL
Plaats een reactie