Met zijn eerste vier cd’s heeft Martin Devaney (zijn website geeft op het moment van dit schrijven een rare melding) nog niet echt naam gemaakt. The West End (Eclectone Records) is het vijfde album van de singer-songwriter uit St. Paul, Minnesota, en laat het dan nu maar eens gebeuren. Devaney verdient de aandacht wel, want dit is een bovengemiddeld album. The West End past heel goed bij het vele moois aan altcountry uit de Twin Cities. Uit die andere stad van de Twin Cities, Minneapolis, komen The Jayhawks en vooral de tweede helft van dit album ligt in het verlengde van de countryrock van die band. Het gitaarwerk van Vow Of Silence had niet misstaan op Hollywood Town Hall of Tomorrow The Green Grass. En de structuur van een liedje als The Man Who Got Away verraadt ook de invloed van Gary Louris en Mark Olson. Overigens heeft Devaney een andere achtergrond. Hij is een klassiek geschoolde musicus, jazzsaxofonist en hij doet ook wel eens iets met hip hop. Daar is niets van te horen op The West End, dat in eerste instantie alleen als elpee en download verkrijgbaar was, maar nu ook gewoon als cd te koop is. Devaney heeft zich met uitstekende musici omringd waarvan Dave Boquist (Son Volt) wel de bekendste is. Hold On To Your Money opent het album en valt direct op door de cajunviool. Wise Blood is een verhalende song zoals Lee Mellor ze ook schrijft. Net als The Jayhawks houdt Devaney zijn nummers fris door ook wat powerpop toe te laten. Verkrijgbaar bij CD Baby.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL
Plaats een reactie