De Deen Bjarke Bendtsen schetst op Amerika (eigen beheer) een intrigerend portret van het werelddeel dat hij als artiest al meer dan eens doorkruiste. Dat doet hij als The Migrant en dit is na de psychedelische folkpop van Travels In Lowland zijn tweede album. Bendtsen werkt samen met zowel Deense als Amerikaanse musici en dat resulteert in een wonderlijke trip met wonderschone resultaten. Amerika nam hij op in Fort Worth, Texas, met co-producer James Talambas (Theater Fire). Met een redelijk lang instrumentaal intro opent Molehills dit bijzondere album. De zang roept daarna onmiddellijk mysterieuze beelden op. The Migrant trekt kennelijk het liefst naar onherbergzame gebieden. Daar zou hij zomaar Bonnie ‘Prince’ Billy of Bill Callahan tegen kunnen komen, want deze Deen is al net zo avontuurlijk ingesteld. Amerika is een verslavende reis die naast genoemde artiesten ook gemaakt zou kunnen zijn door Hayden, terwijl Everywhere You Go tevens iets van Flaming Lips oproept. The Hurricane begint met handgeklap en heeft onaardse samenzang. In zekere zin neigt het instrumentaal een beetje naar hiphop, maar dan met de countryrichting van een band als Red Rooster. Die laatste verwijzing wordt nog sterker doordat het nummer eindigt met licht freaky blazersspul. 2811 California Street is sterk pulserend en Don’t Talk eindigt na ritmewisselingen en veel mondharmonica in een akoestisch pandemonium. Een voorbijstuiterend gitaartje maakt moderne indierock van Take It! waar de samenzang iets heeft van Fleet Foxes, maar dan net iets heftiger. De violen op Flight AA71 verwijzen naar Velvet Underground. Heel bijzonder, dit Amerika van The Migrant.
22/11/2011 Permalink
Travels in Lowlands vond ik een erg goede cd. ben benieuwd naar dit werk.