Neem me niet kwalijk, maar zó geweldig was dat liedje van die Common Linnets nou ook weer niet. Ik bedoel: als het dan tóch moderne country moet zijn, dan zijn wij, altcountry’ers, wel wat anders gewend. We schudden zo vijftig songs uit de mouw die stuk voor stuk wél opgewassen zouden zijn tegen een geschminkte baard uit Oostenrijk. En eerlijk gezegd valt die cd ook best tegen. OK, Hungry Hands en Sun Song klinken lekker, maar te veel tracks verzuipen in schuimende arrangementen. Al met al denk ik dat de inbreng van Ilse wel in orde is. Maar die ‘Waylon’… ik weet het niet. Een hoop babbels in DWDD en bij Humberto Tan, maar feitelijk is zijn stem vrij iel, waarmee de keuze van zijn artiestennaam en die eeuwige outlawhoed op de keper beschouwd toch wat amechtigs krijgen. In Where Do I Go With Me doet hij een manhaftige poging zijn idool te imiteren, maar de vergelijking is eigenlijk een beetje zielig. Nou ja, het kon allemaal een stuk beroerder, maar als je nou eens een echt countryduet wilt horen:
19/05/2014 Permalink
Haha geweldig Rene! Ben het met je eens wanneer je de CL afzet tegen alle CD’s die hier passeren maar ik ben ook van de nuance! Ik ben blij met de “CL” hier in Nederland want ik wordt moedeloos van wat hier op de radio te horen is! Hoe kan het dat de CL nu platina is? Dat betekent dat zowat heel luisterend nederland nooit verder komt dan onze nationale helden Nick & Simon en alle andere aanverwante artikelen..maar hoe komt dat dan weer? Juist, media en de radio DJ’s (ja ik weet het, deze worden dan ook weer betaald door maatschappijen). Elke CL aanhanger die hun cd mooi vindt en zich daarna zich gaat verdiepen in deze muziek is voor mij meegenomen. En wat Waylon betreft, het is al mooi dat hij vertelt dat hij een liedje schrijft vanuit zijn gevoel en niet vanuit het materiele gewin. Ik ben bang dat heel veel liedjesmakers zelfs dit niet snappen, lees Eric van Thijn, muziekantengedreutel noemde hij het! om maar wat te noemen. Ik zet nu maar snel de cd op van Caitlin Cary & Thad Cockrell – Begonia’s, wat een geweldige CD! als we het dan toch over duo’s hebben.
19/05/2014 Permalink
Dave Edmunds & Carlene Carter:
DOUZE POINTS!
20/05/2014 Permalink
Kom er maar in met die vijftig songs […] die stuk voor stuk wél opgewassen zouden zijn tegen een geschminkte baard uit Oostenrijk!
20/05/2014 Permalink
Wat een gratuite en snobistische benadering: wij de echte kenners (wij Altcountry’ers, WTF is dat nu weer voor een elitaire bullshit) weten dat Waylon en Ilse natuurlijk maar namaak zijn. Dat mag je niet goed vinden want wij de kenners zijn serieus en houden alleen van singer songwriters & bands die geen hond kent (behalve natuurlijk wij: de echte kenners, de chosen few, de mannen met smaak).
Nou als liefhebber van altcountry (en punk en metal en rock) vond ik Ilse en Waylon fantastisch: ik krijg dat liedje niet uit mijn kop en het staat mooi op mijn iPod tussen de andere muziek die ik leuk vind.
De opmerking over die 50 liedjes die wel opgewassen zouden zijn tegen de baard suggereert trouwens dat de schrijver van dit stuk inderdaad van mening is dat Wurst beter was dan Waylon en ilse, dus moeten we hem dan nog echt serieus nemen, ik denk het niet. En om zijn illusie nog even verder door te prikken: het songfestival gaat niet om songs, maar dat lijkt Rene maar even te vergeten want het past niet in zijn straatje: er hadden nog 1.000.000 liedjes mee kunnen doen, maar dat had echt niets uitgemaakt. Dat wij echter met een echt liedje meededen en hoge ogen gooiden verdient alle lof.
20/05/2014 Permalink
Wat een ongelofelijk aanmatigend stukje en een smet op deze site. Wat een arrogantie en wat een belediging voor een rasartiest als Daniel Lohues. Deze 2 hebben het aangedurfd om met een rootsnummer hun reputatie op het spel te zetten. Ze zijn na alle kritiek in hun song blijven geloven en kregen als kroon op hun werk zilver. Het bijbehorende album is veel beter dan ik ooit had kunnen denken. De enige kritiek die ik deel is dat sommige nummers iets te glad en overgeproduceerd zijn. Maar gebeurt bij vele Amerikaanse toppers niet hetzelfde? Ryan Adams levert ook het ene na het andere gladgeproduceerde album af. Dat is dan ineens integer? Of de laatste Gripka die helemaal kapot geproduceerd is. Dat hoort soms gewoon bij dit genre. De kritiek op Waylon slaat al helemaal nergens op, ik vind juist hem verrassen.
Natuurlijk is dit niet het beste album van het jaar. Maar het is minimaal even goed als bijvoorbeeld de pas echt overschatte David Ramirez en misschien wel beter. Maar nee, het is Nederlands dus het is waardeloos. Ik zou zeggen: bekijk de bijbehorende documentaire en oordeel dan nog eens. Beetje jammer dit.
20/05/2014 Permalink
“wij, altcountry’ers….”
Ik mag de site graag lezen, maar ik weiger mij niettemin te scharen onder de cowboyhoed die alt. country heet. Ik luister naar veel meer muziek.
En nu ineens gaan ‘wij’ serieus een songfestivalliedje bespreken, afkraken uiteraard, want dat is des te gemakkelijker nadat er weer een stapel cd’s is afgewerkt. Nee, een middelmatige countryzanger uit de Verenigde Staten waar er dertien van in een dozijn gaan, krijgt nog wel drie sterren, maar als ‘wij’ het het songfestival winnen met een liedje dat in ieder geval beter is dan eerdere bijdrages (ik noem De Toppers) dan ineens moeten ‘wij, alt. country’ers’ ons gaan voordoen als songfestivalspecialisten.
Was je er bij, Rene? Daar in Kopenhagen? Eerste rij, zeker? Met je oranje cowboyhoed…
Zo, en nu weer de nieuwe Fred Eaglesmith even vier sterren geven….
20/05/2014 Permalink
Wat heeft rasartiest Daniel Lohues met dit stukje te maken?
20/05/2014 Permalink
Wellicht ook aan jou de tip de documentaire te zien, dan weet je precies wat zijn invloed op de Common Linnets is geweest. Dan zie je ook dat de Common Linnets aanvankelijk helemaal niet de bedoeling hadden naar het Songfestival te gaan. Dat kwam later pas op hun pad. Ook een hardnekkig misverstand.Daniel Lohues is een artiest die op deze site vakkundig verborgen wordt gehouden, terwijl hij een enorme partij hooggewaardeerde artiesten met 2 vingers in de neus achter zich houdt.
20/05/2014 Permalink
@Hendrik: het is paarlen voor de zwijnen. Sommige lezers hier (de echte ‘altcountry’ers’) zijn zo bekrompen dat ze nergens voor openstaan, laat staan dat ze een documentaire gaan bekijken over Ilse & Waylon. Te druk om naar de nieuwe Sturgill Simpson te luisteren.
Ik ben het trouwens roerend met je eens dat deze blog een smet op deze site is (zoiets wilde ik ook eerst opschrijven maar ik dacht dat de reactie dan weer verwijderd zou worden, blij dat jij het zo verwoord hebt).
20/05/2014 Permalink
Eh, die Sturgill Simpson vind ik geweldig hoor.Maar dat terzijde. Ik ben voor de volledige vrijheid van meningsuiting. Zoals Rene het recht heeft Ilse en Waylon af te kraken zo mogen wij het er op ons beurt mee oneens zijn vind ik. Ik vind het goedkoop scoren en het lijkt er sterk op dat er weinig research vooraf heeft plaatsgevonden.
20/05/2014 Permalink
@Hendrik moet je eens luisteren naar Before Complete Surrender van CL. Man, da’s pas een belediging van Lohues. Wat een draak!
20/05/2014 Permalink
@Hendrik: het was maar een voorbeeld hoor 🙂 Vrijheid van mening helemaal eens, maar dan zonder alle snobistische poespas en elitaire houding. Ga nu even Sturgill luisteren, je weet maar nooit…
20/05/2014 Permalink
Wat een onzinnige reactie. Het nummer van Ilse en Waylon kun je beter houden tegen de achtergrond van Gillian Welch en David Rawlings. Simple maar prachtig.
Het getoonde voorbeeld met Carlene Carter is ruim 20 jaar oud en grenst asn de witte hoeden redneck cowboymuziek. Wel aardig maar bijna fout. Zet wel eens op als arbeidsvitaminen. Op de cd van I en W staan een paar prachtige nummers.
20/05/2014 Permalink
Vrijheid van meningsuiting voorop! Soms denk ik dat het wel eens goed is dat sommigen mensen zich opsluiten in hun eigen kamer met hun muziekcollectie. Want beter dan vroeger wordt het nooit. Die ene artiest is een kopie van Dylan. De andere artiest lijkt op Neil Young. Creedence heeft te veel bands geinspireerd, Alles lijkt op de Stones. Hebben we nog die ene singer-songwriter met zijn gitaar lijkt te veel op een andere singer-songwriter. Waarom luisteren we uberhaupt nog naar de muziek die nu uitkomt, ongeacht welke genre? Vroeger was alles toch veel beter….
Gelukkig luisteren we nog steeds naar de muziek die nu ook nog uitkomt. Simpelweg omdat er verrassingen tussen zitten, ook al is het sterk geinspireerd door de artiesten van vroegere tijden. Want ja, die artiesten van vroeger, die hebben ook ergens hun inspiratie vandaan gehaald.
Common Limmets? Het nummer is inderdaad een stukje rust in een hoop poespas, waardoor het goed tot zijn recht is gekomen: simpel, eenvoudig, doeltreffend. Maar vooral heel erg goed gezongen. Zoals zangers dat behoren te doen. Diverse artiesten die op Take Root hebben opgetreden zouden daar nog wat van kunnen leren.
20/05/2014 Permalink
De documentaire die Hendrik noemt kun je hier zien: http://www.npo.nl/artikelen/the-common-linnets-calm-before-the-storm
Hij duurt 2 uur, 2 UUR!! Dan kijk ik toch liever naar een slechts 1 uur durende docu over Gil Scott Heron, the godfather of rap. Ja rap, en dat als bekrompen echte alt altcountry’er, ;-).
21/05/2014 Permalink
@Hugo: Ik wist niet dat je een bekrompen altcountry’er was, zo kom je meestal niet over 😉 (i.t.t. sommige anderen)
21/05/2014 Permalink
Ronald zegt in een reactie dat elke CL liefhebber die zich door hun album gaat verdiepen is meegenomen. Dat is de spijker op zijn kop. Juist daarom is het zo jammer dat de handschoen hier niet opgepakt wordt. Misschien komen mensen vanwege CL wel voor het eerst op een site als deze terecht. Als ze dan lezen hoe een serieus product zo te kakken wordt gezet, dan bedenken ze zich vast wel een keer voor ze het genre oppakken. Kortom, een gemiste kans.
21/05/2014 Permalink
@ Hendrik: uitstekend verwoord.
Nog een ander voorbeeld: in 2011 heeft The War on Drugs op Take Root gespeeld als een scherp randje van dit prachtige genre. Onlangs is hun zeer sterke nieuwe album uitgekomen. De singel heeft het zelfs gemaakt tot 3FM megahit en is vaak genoeg gedraaid op de radio. Het album staat zelfs een al een aantal weken achter elkaar in de album Top 100.
Moet de conclusie nu zijn dat deze band (ook) is afgegleden? Dat dit eigenlijk zwaar tegenvalt? Dat de ‘echte’ fan nu toch maar moet gaan afhaken, omdat het simpelweg niet kan dat muziek uit de alt.country hoek een groter publiek trekt? Lijkt me niet.
21/05/2014 Permalink
Hier een wat genuanceerder recensie:
http://www.realrootscafe.com/2014/05/19/common-linnets/
22/05/2014 Permalink
De altcountry wordt hier een beetje teveel als religie neergezet: met een aantal fundamentalisten die er blijkbaar op uit zijn de rest van de wereld te bekeren tot het ware muziekgeloof. Daarbij is streng in de leer zoals altijd de norm en worden de rekkelijken verketterd.
Waarom zouden Ilse en Waylon zieltjes moeten opleveren voor altcountry? Er is zoveel meer moois in deze wereld, als je tenminste je oren openhoudt. Hulde aan Hugo dus die lekker naar een rap-artiest gaat luisteren, als er iets bestreden moet worden (naar mijn mening zelfs in breed maatschappelijk zin) is het wel de hokjesgeest.
22/05/2014 Permalink
Bijzonder dat een serieus te nemen verhaal of recensie op deze site vaak tot geen of enkele reacties leidt en dit geneuzel over een songfestivalact tot tientallen.
Hierbij alweer een…..:-)
22/05/2014 Permalink
Jammer hoor om Ilse DeLange en Waylon bij voorbaat al af te serveren en er een duo van tig jaar geleden tegenover te stellen. Appels met peren vergelijken. En ik zie niet in waarom er nu weer per se vergeleken moet worden. Ik vind het album van The Common Linnets erg goed, sterker nog, het beste wat Ilse en Waylon in jaren hebben gemaakt. En dat zeg ik als rasechte alt.country liefhebber en ik schaam me er niet eens voor..;-)
22/05/2014 Permalink
Janine@ Ja, daar zeg je iets wat hout snijdt! Je vindt dat “CL” in jaren weer iets hebben gemaakt wat je raakt. Ilse en Waylon hebben de afgelopen jaren teveel concessies moeten doen om muzikaal (lees financieel) te kunnen overleven. Ze zijn noodgedwongen ver afgedreven van de muziek wat ze het allermooiste vinden. Nederland vindt Country helemaal niets en dan winnen ze onverwacht het songfestival. Nu worden ze opeens op handen gedragen. Heeft u vooraf de reacties gezien van de zgn kenners, Alberts en vriendjes?? Zoals in mijn 1e reactie zeg ik dat het muziekklimaat in Nederland wordt bepaald door debielen. Althans dat vind ik. Nederland wordt heel slecht muzikaal opgevoed. Op de radio, TV en zelfs in winkels draaien ze troep. Loop een warenhuis binnen in Antwerpen en je hoort Jacques Brel of Back Stabbers van The O’Jay’s of in London, daar hoor je alleen maar goede muziek, zowel oud als nieuw. Er zijn gelukkig lichtpunten maar moet je met een zaklamp zoeken. Kom ik weer terug op mijn 1e reactie, ik ben blij met elke CD koper van de “CL” hopende dat ze verder gaan zoeken. Wellicht dat de muziek die hier besproken wordt een groter platform krijgt danwel meer bezoekers! Zou toch mooi zijn. By the way, vorig jaar Waylon gezien op North Sea Jazz en daar zong hij ook de sterren van de hemel, steengoede soul met supermuzikanten want die hebben we ook hier in Nederland. Nu stop ik want ik ga repeteren, lekkere eigen Americana maken!
22/05/2014 Permalink
Vreselijke recensie inderdaad. Ilse en Waylon spatten twee keer van het scherm af, brachten dit nummer op geniale wijze en het nummer is ook gewoon sterk. En wat is namaak? Volgens mij speelt Ilse de Lange haar hele leven al country en Waylon heeft wel degelijk veel kennis van country.
Gaan we een keer met twee serieus te nemen artiesten naar het Songfestival, worden ze op zo’n ridicule manier afgeserveerd. Nogal een schoolkrantniveau dit.
22/05/2014 Permalink
Dat Nederland muzikaal niet goed wordt opgevoed, vind ik ook wat overdreven Ronald. Iedereen heeft zijn eigen smaak. In Duitsland hoor je schlagers, in Frankrijk vreselijke Franse rap, in de zuidelijke landen van die hoppende dance en onlangs was ik in Ierland….nou daar hoor je ook enorme meuk op de radio. Accepteren dat niet iedereen ‘onze’ smaak heeft. Ik hou van Steve Earle en niet van Marco Borsato, maar ik kan me best voorstellen dat als je niet super geinteresseerd bent in muziek je Borsato beter vindt.
23/05/2014 Permalink
Rene, ik begrijp je kritische uitlatingen. Maar laten we wel wezen. Wat heeft het duet van Dave Edmunds en Carlene Carter hen financieel opgeleverd. Of al die zoals jij het noemt ‘echte countryduetten. Tja. de muziekliefhebbers in jouw eliteclubje “Wij, Altcountry’ers” zullen het binnen de kantlijnen gekleurde plaatje van The Common Linnets niet te pruimen vinden. Feit is, dat de bankrekening van Waylon en Ilse als The Common Linnets beter wordt gespekt dan in al die jaren van hun solocarriéres. En dan kan je nog voor jouw clubje ‘verantwoorde’ altcountrymuziek uitbrengen, maar als het voor geen meter verkoopt schiet de artiest daar geen reet mee op.
25/05/2014 Permalink
Beste René, waarom heb je eigenlijk voor een liedje met Dave Edmunds gekozen, een zanger die als pubrocker bekend staat? Heb je zo weinig verstand van country, dat je geen beter voorbeeld kon verzinnen?!
Waarom worden deze onzinstukjes van deze René hier eigenlijk geplaatst?!
25/05/2014 Permalink
Rustig Theo. Het album “Songs” is uit en vanaf komende week heeft iedereen het alleen nog maar over de beste singer songwriter van het moment en de komende decennia. John Fullbright. Staan alle neuzen weer dezelfde kant op. Nadeel is dan wel weer dat elke release daarna dit jaar minder zal zijn. Niemand is beter dan dit genie uit Oklahoma.
26/05/2014 Permalink
Rustig, Hendrik. Heb je dan alle mooie releases van dit jaar gehoord en die gaan uitkomen?! Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld het album van Robert Ellis toch wel mooier dan dat van John Fullbright. Maar ieder zijn meug, het blijft toch allemaal persoonlijke beleving.
26/05/2014 Permalink
Rustig Hendrik en Theo, de nieuwe cd van Bob Mould staat op het punt om uit te komen en de eerste geluiden beloven heel veel (oops is geen altcountry, sorry…..), cd van het jaar??? Zou zo maar kunnen
26/05/2014 Permalink
Dat is toch die pipo van Husker Du? Vond ik altijd een enorm strak bandje. Solo heb ik hem verder niet meer gevolgd.
26/05/2014 Permalink
@Hendrik, dat is inderdaad die Pipo van Husker Du: Als je ff bij wilt luisteren dan is de band Sugar een aanrader (vooral Copper Blue: http://www.amazon.co.uk/Copper-Blue-Sugar/dp/B0000270RM/ref=ntt_mus_dp_dpt_1) en solo is zijn laatste wel heel erg goed: http://www.amazon.co.uk/Silver-Age-Bob-Mould/dp/B008PMC8XW/ref=sr_1_5?s=music&ie=UTF8&qid=1401095817&sr=1-5&keywords=bob+mould
26/05/2014 Permalink
@David. Voor mij zijn Colfax van The Delines, Boneset van Diane Cluck, The spark van Grant Campbell de favorieten tot nu toe.
26/05/2014 Permalink
Pfff …wat een nuance in de reacties.
29/05/2014 Permalink
Gelukkig houdt het snel op na het uiteenvallen van dit duo.
08/06/2014 Permalink
Ha, dit is een site waar ik zo eens in de drie maanden eens langssurf. Was wel benieuwd wat men zou vinden van countryzaken die ook niet-fans beroeren. Zoals de nieuwe Neil Young en de Common Linnets.
Wel, we zien een monkelende Uncle Jesse die zijn dubbelloops pakt als er een vreemdeling zijn veranda nadert: “Get Offa Mah Land!”