Ooit gedacht nog eens iets over Shakira op deze site te lezen? Waarschijnlijk niet. Maar nu is het echt zover. Haar producer Albert Menendez en enkele begeleiders van de Colombiaanse superster zijn namelijk nauw betrokken bij het debuut Stampede (Bluebilly Records) van Kandia Crazy Horse. Over dat album valt veel te vertellen. Zo zijn er zijn nog meer namen van collega’s die moeten worden genoemd. Geen wonder misschien, want deze Afro-Amerikaanse was hiervoor popjournalist, dus ze heeft de kennis en de contacten. Wat echter het meest bijzonder is aan deze plaat, is dat het een countryplaat is van een zwarte vrouw. En dat soort platen zijn er nauwelijks. In die zin is het al een origineel album, want een rolmodel had Kandia Crazy Horse niet. Dat het echt een countryplaat is, moge duidelijk zijn met songtitels als Gunfight At The Golden Corral, Cabin In The Pines of Cowgirls. Op de opener California trekt ze direct even behoorlijk van leer. Klinkt bijna als Black Crowes. Of Sass Jordan. Ze heeft dus soul, al zal dat niemand verbazen. Maar country voor een jukebox maakt ze ook. Merle Haggard mag zijn hoed afnemen voor Gunfight At The Golden Corral. Congo Square is lekker stevig, net als de stampende rocker die Cowgirls is. De jodel op Soul Yodel #3 is niet imponerend, het is wel een heel mooi countrysoulliedje. Van de tien liedjes zijn er twee een cover. Ze doet So Many Enemies van Neal Casal en New Kid In Town dat ze voor het eerst hoorde tijdens een concert van J.D. Souther, die het nummer met enkele Eagles schreef. Souther had Kandia Crazy Horse uitgenodigd omdat ze zijn Black Rose in haar setlist had opgenomen. Afsluiter Quartz Hill is een ode aan Stephen Stills en Buffalo Springfield. En aan alle andere muziek uit Laurel Canyon. Crosby, Stills and Nash waren namelijk de belangrijkste invloed voor deze bijzondere nieuwkomer in rootsland. Met Stampede levert ze een prachtplaat af.
19/05/2014 Permalink
Geweldige muziek en heerlijke stem.