Half jaren negentig, of wellicht kort daarna. Het zenderaanbod op ‘het boze oog’ was in ieder geval nog vrij beperkt, beheersbaar. Zo kon je al zappend plots verzeild raken op een der zenders van de BBC waar muziek de boventoon voerde. Songwriters In The Round, of zoiets… Nanci Griffith was een bekende naam, althans voor mij. Die van Mary Chapin Carpenter bracht enige onwetendheid aan het licht: nooit van gehoord. De derde dame, eveneens gezeten ‘on a barstool’, was dan weer wel gekend, en wel als ‘de dochter van’. Juist ja: Rosanne Cash. Was een mooi uurtje muziek. Rosanne Cash heeft inmiddels een fraai oeuvre opgebouwd, Nanci en Mary overigens ook. Feit is echter wel dat Cash recent het meest manifest haar neus aan het venster wist te duwen. Haar laatste, het begin dit jaar verschenen The River & The Thread, verdiende alom lof. Terecht. Haar voorlaatste, het uit 2009 daterende The List, met daarop een selectie van songs die haar Pa ooit op een lijst van zo’n 100 ‘standards’ plaatste, mag qua waardering ook niet achterblijven. Logisch dat Rosanne Cash zich in Paradiso, samen met manlief John Leventhal op gitaar (en backing vocals), vooral richtte op het werk van deze twee albums. Het was Cash’ eerste kennismaking met hèt poppodium der Lage Landen. Daar toonde zij zich oprecht blij mee, maar wellicht had zij ook wel wat meer volk verwacht. En dat het merendeel van het ‘gehoor’ diende plaats te nemen op keurig en ordentelijk -zeg maar, in rijen van tien- opgestelde stoeltjes was voor haar misschien zelfs wel lichte deceptie. Het droeg in ieder geval niet bij aan een sprankelende interactie tussen publiek én Rosanne & John. Was het dan niks? Geenszins! Alleen: ergens ontbrak er een vonkje, de chemie. Dat lag niet aan het enthousiasme van het publiek en al helemaal niet aan Rosanne en John. Aan het materiaal en de manier waarop het gebracht werd, een paar kleine en daardoor charmerende schoonheidsfoutjes van Leventhal daargelaten, ook al niet. Sterker, met opener Modern Blue, gevolgd door het ongemeen sterke én met een mooi verhaal geïntroduceerde The Sunken Lands, was het van meet af aan gewoon goed. Of beter: heel erg goed. Prachtige songs van The River & The Thread en The List dus, af en toe gelardeerd met een uitstapje naar eerder werk, zoals het aangrijpende en indrukwekkende September When It Comes (album: Rules To Travel; 2003). Kippenvel. Die momenten waren er zeker meer, want de songs van Cash komen aan, ze gaan ergens over. En ze gaan soms diep. Leventhal toonde zich een begenadigd begeleider en Cash bracht haar werk -songs veelal geschreven samen met haar eega- met veel gevoel. Prachtig.
Etta’s Tune, refererend aan de gewezen bassist van Pa Johnny, de ‘late’ Marshall Grant; het door Emmylou, Linda & Dolly gecoverde Western Wall, als ook Bobbie Gentry’s Ode To Billy Joe, ze kwamen straight binnen. Cash & Leventhal -ze stonden vorig jaar april op de Rhythmn & Blues Night in Groningen en zorgden er indertijd voor dat menig bluesliefhebber juist dit optreden het meest waardeerde- deden hun ding in Paradiso met verve; overtuigend.
Alleen: een volgend keer wel zonder stoeltjes, graag…..
Gezien op 5 augustus 2014 in Paradiso, Amsterdam
Foto’s: Willem Vonk
07/08/2014 Permalink
Eerlijk gezegd heb ik het ‘probleem’ wat je schetst totaal niet zo ervaren. In de USA zijn ‘seated’ shows van dit soort artiesten zeer gebruikelijk, zoals ik uit eigen ervaring kan zeggen. Ik vond de interactie tussen Rosanne en publiek voortreffelijk. De totale sfeer was goed, ingetogen en dat laatste paste zeker bij de gebrachte songs van The List en The River and the Thread (overigens ook nog een paar songs van Black Caddillac).
07/08/2014 Permalink
Ik was best tevreden over het optreden, maar ze was denk ik toch wel wat teleurgesteld door de wat lagere opkomst ( het is wel midden in het hoogseizoen van de vakantie ) want ze nam niet meer de moeite om na de show nog wat handtekeningen aan de fans te geven…….
07/08/2014 Permalink
Toch wel jammer als je vader een Grootheid was. Je blijft altijd in de schaduw staan. Eigenlijk is Rosanne zelf een Grootheid in de singer/songwriters wereld. Zoals ze zelf vertelde heeft ze veel bewondering voor Linda, Dolly en Emmylou maar zelf zingt ze ook in “the Champions League”. Wat een mooie nasale, duidelijke stem. Zelf ben ik al sinds 1990 aangehaakt bij Rosanne. “Interiors” was ook volgens Rolling Stone misschien wel de beste CD van dat jaar. Die echtscheidingsplaat notabene gezongen en geschreven met haar ex Rodney Crowell is hartverscheurend. Op die CD ook nog eens “Land Of Nightmares” een aangrijpend verhaal over kindermishandeling. Rosanne merkte het zelf ook al op: het is niet altijd vrolijke muziek maar zoals Leo al opmerkt de songs gaan ergens over! Luister nog maar eens naar die CD. Ze staat wat mij betreft al bijna 25 jaar in een select gezelschap van singer/songwriters. Het hoogtepunt in Paradiso was wat mij betreft “The World Unseen” van de CD “Black Cadillac”(2006).
08/08/2014 Permalink
Had er bij moeten zijn! Wat ik van haar ken, vind ik heel goed, en ik woon ook nog in Paradiso Stad.Kwam er helaas niet van.En, nee, ik ben niet tegen stoeltjes.Kom als het een stoelloos concert is, vaak eerder om dan op de galerij te gaan zitten.Ik heb nog goed benen maar geen zin meer om langer dan een uur te staan.
08/08/2014 Permalink
Wat een gezeur over die stoeltjes: niks mis mee en bij het ontbreken ervan zou de waarschijnlijk deels door vakantietijd tegenvallende opkomst een stuk storender geweest zijn.
De sfeer en interactie was prima en inhoudelijk was het concert van begin tot eind van het allerhoogste niveau. Wat een stem! Wat een prachtig repertoire! En wat mooi om twee mensen te zien die na 20 jaar huwelijk zo zichtbaar zo veel van elkaar houden en heerlijk samen musiceren!
Prachtig concert – blij dat ik niet op vakantie was!