Brian Krumm van The Great Crusades heeft een stem als een straatveger. Niet de persoon, maar de machine. Zo’n voertuigje dat met veel lawaai langs de stoepranden rijdt om alle peuken, glasscherven, etensresten en gruis tot zich te nemen. This City Is A Shambles Tonight horen we Krumm uitstoten, dus wie weet wat daar allemaal nog meer tussen het afval te vinden valt. Thieves Of Chicago (Blue Rose Records/Sonic Rendezvous) is het achtste album van de band uit die stad. Er staat met Vandalia trouwens ook een ode aan St. Louis op de plaat, de stad die onlangs door de onlusten in Ferguson zo in het nieuws was. Voor Krumm staat de stad voor herinneringen aan Uncle Tupelo en een oude vlam. Aan de heerlijk harde rootsrock van The Great Crusades zijn enkele nieuwe elementen toegevoegd. Op The Devil And All His Relations wordt een beetje westernthematiek gebracht naar de grote stad in het noorden van Amerika met een trompetje dat in de verte klinkt en een Spaanse gitaar uit een steegje ergens achteraf. De liedjes gaan over mannen zonder verleden en zonder een doel. Grimmige toestanden. En soms ook een en al pose. Want wat te denken van de hoofdpersoon uit The Right Way To Be Wrong: ‘She wears black, black leather / In every kind of weather’. The Great Crusades zelf hebben geen pose nodig. Echte rocksterren zullen deze hardwerkende mannen niet worden. Nergens voor nodig. De volgende plaat mag wel weer wat steviger rocken. De ballads maken de minste indruk. Ook de opmerkelijke cover Why do You Make Me Care van Beck is maar ten dele geslaagd. Ze maken er een kroegliedje van in de stijl van Tom Waits, maar de jazzy sfeer valt toch een beetje uit de toon.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL
Plaats een reactie