De laatste tijd laait de discussie weer op over streamen van muziek. Taylor Swift (foto) trok ineens haar nieuwe album terug van Spotify omdat zij vond dat de beschikbaarheid van dat album op de streamingdienst de verkoop van het album schaadde. Ik weet niet dat zo is. De baas van Spotify vond in elk geval van niet en toonde dat m.i. vrij logisch aan in een blogpost op de site van Spotify. Toch zijn er veel artiesten die de stap van Swift toejuichen. Zij zijn het zat dat ze zo weinig verdienen aan het streamen van hun muziek. Steve Albini, u weet wel: de befaamde producer en zelf al jaren lid van de groep Shellac, gaat in zijn keynote speech (redelijk lang maar erg interessant stuk) op een congres in Australië dieper in op de huidige staat van de muziekindustrie en maakt voor mij vrij duidelijk dat Swift en consorten een denkfout maken. Juist de niet zo bekende artiesten kunnen nu veel eerder een vorm van succes bereiken vergeleken met de de situatie in het pre-internet tijdperk. Internet en de streamingdiensten geven hen de kans om een publiek te vinden. Een publiek dat met twee clicks ook contact met hen kan maken. Publiek dat je ook rechtstreeks kunt vragen om jouw werk voor te financieren, bij voorbeeld via Kickstarter of Pledgemusic. Dat heb ik zelf al een paar keer, naar volle tevredenheid, gedaan waardoor ik nu cd’s heb gekregen van bij voorbeeld The Mallett Brothers Band, American Aquarium en Michael Dean Damron. Ook op dit moment zijn er mooie projecten waarop je in kunt schrijven, zooals via Pledgemusic, nieuwe albums van Amy Speace, Sam Outlaw (geproduceerd door Ry Cooder) of Stephen Kellogg. Nora Jane Struthers kun je steunen via Kickstarter. Laatstgenoemd medium heeft trouwens ook een site die geheel in Nederland gericht is, maar in het country/folk-segment is niets te vinden. Een soortgelijke Nederlandse site is Voordekunst.nl, via welke site het album van Bregje Sanne Lacourt is gefinancierd. En daarmee kunnen we ons gelukkig prijzen. En zo zie je maar: publieksparticipatie werkt. Eat that, Taylor.
18/11/2014 Permalink
Wat een mooi toeval dat je Nora Jane Struthers noemt. Die heb ik vandaag net ontdekt via het knopje Ontdekken op Spotify. Van haar muziek wordt je helemaal vrolijk. Andere nog grotere ontdekking deed ik een week geleden. Shelly Colvin is niet meer van Spotify af te branden bij mij. Sinds ik Spotify heb heb ik veel meer artiesten leren kennen als ooit tevoren. Voor mij is het echt een uitkomst. Voor mij heeft het ervoor gezorgd dat ik dankzij Spotify juist meer albums koop dan voor die tijd. Als een album op Spotify aanslaat dan wil ik hem nog steeds gewoon hebben. Dat Kickstarter en Pledgemusic kende ik nog niet. Ik ga er eens achteraan.
18/11/2014 Permalink
Hendrik, het nieuwe album van Shelly Colvin (dat nog uit moet komen) kon je ook via Pledgemusic financieren. Da’s ook toevallig.