De wereld was begin jaren zeventig nog niet klaar voor The Stooges. Na drie platen vol protopunk, een labeltje dat natuurlijk pas later op deze wilde rockmuziek geplakt kon worden, was het in 1973 gedaan met de band. Iggy Pop en James Williamson schreven nog wel de nummers voor een opvolger van Raw Power, maar die zou nooit verschijnen. Met Re-Licked (Leopard Lady Records) gaat een langgekoesterde wens van gitarist Williamson in vervulling. Eindelijk ligt er een plaat met al die nummers. En wat voor een plaat is dat! Omdat Pop niet meedeed nodigde Williamson gastvocalisten uit om de teksten uit te braken. Zo horen we Jello Biafra (Dead Kennedys) fulmineren op Head On The Curve, dat is gericht tegen alle motherfuckers die het voor het zeggen hebben op deze wereld. ‘Run this world, ruin this world’. Het gitaarspel van Williamson zwalkt van hardrock naar spaghetti-western. Op het door Bobby Gillespie (Primal Scream) gezongen Scene Of The Crime speelt hij een bekend gitaarloopje waar je je bij afvraagt waar je het van kent. Re-Licked is een vuige plaat die vooral de dagen van garagerock eind jaren tachtig in herinnering roept. She Creatures Of The Hollywood Hills is een stinkend urinoir met piepende sax en zang van Ariel Pink, waarbij namen passen als Nick Cave (vooral diens angstaanjagende debuut From Her To Eternity), Kim Salmon of Alan Vega. Lisa Kekaula van het heerlijke bandje The Bellrays overschreeuwt zelfs Texacala Jones (Tex and the Horseheads) op Gotta Right. Die link naar cowpunk is er vaker. Zo doet ook Alison Mosshart denken aan Texacala op het samen met Mark Lanegan gezongen Wild Love. Rubber Leg is een werkje dat fans van Herman Brood zouden moeten horen. Het gore Cock In My Pocket komt twee keer langs. De versie van Nicke Andersson (The Hellacopters) verbleekt bij de uitvoering van Gary Floyd (The Dicks, Sister Double Happiness). Lekkere liedjes. Lekkere licks. Lekker goor.
20/01/2015 Permalink
Goed om Gary Floyd weer eens langs te horen komen!