Bah. Bah. Bah. Dat is wat we eerst toch echt even kwijt moeten over de eerste drie nummers van 3 Shots (Blue Rose Records/Sonic Rendezvous) van Hollis Brown. Dat is heel erg vervelend, want wat waren we twee jaar geleden enthousiast over Ride On The Train (zie recensie). En wat speelden ze dat jaar een fijne set op TakeRoot (zie recensie). De remake Gets Loaded (zie recensie) van Loaded van Velvet Underground mocht er ook zijn. Dus dit doet pijn. De losse benadering die dit jonge bandje uit New York kenmerkte is met 3 Shots grotendeels verdwenen. Hollis Brown heeft een ambitieus werkstuk opgetuigd dat bijna potsierlijk aandoet. Wat doet Mark Mortali met zijn stem op opener Cathedral? Waarom klinkt dit zo gladjes? Het lijkt verdorie wel een derderangs Dawes. Het titelnummer is ook veel te netjes. In het begin verwacht je nog dat ze toewerken naar het moment dat de gitaren zullen losbarsten, maar niks daarvan. Een brobbelende basgitaar, dat is het wel. Spuuglelijk. En dan die stem die veel te mooi klinkt. John Wayne is een veelbelovende titel, maar het hoohoohooo gaat nergens over. Zo liefjes. Even lijkt het goed te komen met het fluiten als in een western, maar het stof in de plooien van de spijkerbroek is er niet. Ja, eventjes klinkt een storm van elektrische gitaren, maar nu neigt Mortali naar hardrock met zijn zang. Tsjonge, wat geforceerd allemaal. Rain Dance is opgebouwd rond een ongebruikte ritmetrack van Bo Diddley. Aardig gegeven. Aardig nummer, maar eigenlijk toch ook niet veel meer dan dat. Sandy is dan wel een aardig nummer met blazers, maar die break halverwege zit er toch ook niet helemaal lekker in. Sweet Tooth is een beetje Springsteen, maar er zit ook een lullig stukje discozang in. Death Of An Actress is een ballad met serieuze pianonoten met wederom iets te mooie zang. Ook de gitaarsolo overtuigt niet helemaal. Voor Highway 1 is Nikki Lane op komen dagen. Wat is dat voor rare drumbeat? Het nummer komt geen moment echt lekker op gang. Het rond akoestische gitaar opgebouwde Wait For Me Virginia is gelukkig eindelijk een liedje waar weinig negatiefs over te zeggen valt. De Spaanse gitaar van Mi Amor zorgt ook voor een redelijk moment, waarna afgesloten wordt met The Ballad Of Mr. Rose. Eindelijk een lekker slepend nummer met soul. Maar dat ze het afsluiten met een fade-out is dan weer jammer.
24/08/2015 Permalink
Altijd leuk zo’n afwijkende mening. Ik ben het ermee eens dat het her en der wat gladjes is, maar is dat erg? Wat mij betreft lang niet altijd. Ik snap alleen niet waarom dit glad is en Jason Isbell, waarbij ook geen rauw randje te bekennen is, wel door de beugel kan. Of neem Daniel Romano, ik vind hem geweldig, maar aalgladder ga je het niet meemaken. Vorig jaar had je de spuuglelijke synthpop van War on Drugs dat op plaat al niet te harden is maar op het podium achter een stel Rolandjes helemaal door de mand valt. Zo’n gezelschap was zo ongeveer de band van het jaar vorig jaar. Waarom kan de “gladheid” van Hollis Brown er dan niet mee door? Dat begrijp ik niet. In vergelijking met reeds genoemde acts valt de gladheid van Hollis Brown nog best mee? Wat mij betreft is dit album behalve Mi Amor en het duet met Nikki Lane uitstekend, met nummers die blijven hangen. John Wayne en Wait for me Virginia behoren tot de beste nummers van dit jaar.
25/08/2015 Permalink
tja…muziekliefhebbers willen van alles, maar wat hebben de muzikanten zelf voor ogen? Ze wilden een stapje voorwaarts, las ik. De heren staan in het voorprogramma van Counting Crows en dan moet je muziek iets verzorgder klinken dan op Ride On The Train. En is een verzorgd geheel dan glad of gelikt?
02/09/2015 Permalink
nix mis mee, lekker plaatje, net als de vorige. Prima bandje met goede songs. Snap deze recensie niet echt (of: echt niet)
07/03/2017 Permalink
Eindelijk de tijd en moeite genomen om dit album te beluisteren. Hun debuut vond ik al leuk en catchy, dit album vind ik zelfs beter. Tekstueel is het niet het allersterkst (net als op hun debuut), maar het is verzorgder. Het album brengt plezier, swingt rootsrockend en dat doet me goed.