Sommige dingen gaan volledig langs je heen. De Bowling Green Massacre b.v. of het uitkomen van Live Forevermore (eigen beheer) van Maurice Van Hoek. Gelukkig hebben we voor dat laatste geen Kellyanne Conway nodig om ons daar op te wijzen. Nee, het was het feit dat de Rotterdammer Van Hoek op zou treden op Americana Rising (De Vorstin, Hilversum op 11 feb) die aanleiding was om ons te verdiepen in zijn oeuvre. Dat is klein, want het begin vorig jaar uitgekomen Live Forevermore is zijn debuut. Zeer veelbelovend debuut, dat wel. De nu 25-jarige Van Hoek reisde in zijn eentje door de VS en dat bleek een grote inspiratiebron te zijn voor de liedjes van deze plaat. Eenmaal weer terug in Nederland vond hij in David Gram (gitaar, pedal steel), Stan de Kwaadsteniet (toetsen), Danny van ’t Hoff (bas) en Rafael Schwiddesen (drums) een stel muzikanten om zijn nummers vorm te geven. Onder leiding van producer Wannes Salomé werden de 11 nummers opgenomen in het klooster Roepaen in Ottersum (bekend in americanakringen van de vele optredens die er plaatsvinden). In het afsluitende Every Hour, Everyday hoeven zij er niet aan te pas te komen. In dit mooie nummer doet Van Hoek het alleen op zijn akoestische gitaar. Voor het overige, prima de luxe, gevarieerde nummers waarin vooral de warme klank opvalt. Fijne stem ook. En wat ook gezegd mag worden, Van Hoek klinkt verrassend volwassen en mist ten enenmale dat hoekige dat regelmatig opduikt bij jonge Nederlandse singer-songwriters, en dat is een grote plus.
09/02/2017 Permalink
Schitterende plaat zeg. Country van een Rotterdammer. Niks mis mee. Maar die laatste zin moet je me toch even uitleggen. Noem eens een aantal namen die dat hoekige hebben?
09/02/2017 Permalink
Poeh, waar te beginnen? T.S. Elliot Appreciation Society, St. Polaroid, Mark Lotterman, Erny Green, Sleepwater, Wolf In Loveland, Smutfish. En soms is die hoekigheid ook juist wel leuk.
09/02/2017 Permalink
Nou is Melle “Smutfish”de Boer niet bepaald een jonge singer songwriter meer, maar ik snap nu wel wat je bedoelt. Zit wat in.