Net als Ryan Bingham is Ross Cooper een voormalige rodeocowboy. Kroop Bingham op de rug van stieren, Cooper koos voor hotsebotsen op de rug van ongezadelde wilde paarden. Maar dat is voorbij: knieblessure. Net als Bingham maakte Cooper al een tijdje muziek toen hij nog van rodeo naar rodeo trok en hij heeft er nu zijn ambacht van gemaakt. I Rode The Wild Horses (eigen beheer) klinkt minder stoer dan je zou verwachten. Dat is een constatering en geen negatieve kwalificatie. Cooper blijkt een gevoelige ziel, die vooral inspiratie put uit de liefde. Op het titelliedje blijft hij overigens nog even in het verleden hangen. Een tumbleweed rolt langs de weg waar hij met een paardentrailer het landschap doorkruist. De herinnering aan die tijd eindigt met opnamen van een omroeper bij de rodeo en op de achtergrond een van fuzz doordrenkte gitaarsolo. Met deze sterke binnenkomer kunnen we de Texaan scharen naast Andrew Combs en Robert Ellis; singer-songwriters die hun countryroots optillen naar tijdloze pop met allure. Op Me Only waagt hij zich ook gedurende zo’n twee minuten aan puntige indierock. Op het samen met Paul Cauthen geschreven Old Crow Whiskey & A Cornbread Moon verkiest Cooper een vrouw en familie boven de ellende van teveel drank en de steelgitaar jubelt het uit bij die keuze. Het is trouwens qua geluidsbeeld juist een van de stoerdere liedjes, mede door een baritongitaar. De lusjes aan het begin van Lady Of The Highway zijn heel herkenbaar als iets waar Andrew Combs bij betrokken is geweest. Verder schreef diens producer Jordan Lehning mee. Strangers In A Bar is ook zo’n fraai nummer waarbij je aan Combs moet denken, maar dit is een van de drie liedjes die Cooper alleen schreef. De andere negen composities ontstonden aan de schrijftafel met diverse collega’s. Aan Cowboys & Indians schreef William Clark Green mee. Zou Cooper met zo’n liedje welkom zijn in Tivoli? De oorspronkelijk uit Lubbock afkomstige nieuwbakken artiest nam I Rode The Wild Horses op in huidige woonplaats Nashville met mensen die countrypolitan een nieuwe betekenis hebben gegeven zoals Skylar Wilson (toetsen), Jeremy Fetzer (gitaar) van Steelism en de jonge steelgitarist Eddie Dunlap.
26/03/2018 Permalink
Zo dit is me een talent zeg, eindelijk weer eens een echte jonge singer songwriter om rekening mee te houden. Een echte songsmid die prachtig ingetogen kan zingen, maar soms ook bijna commercieel durft te klinken. Prachtig.
27/03/2018 Permalink
indrukwekkende plaat. Mooie veelzijdige stem en begeleiding!
27/03/2018 Permalink
hele mooie plaat inderdaad.
28/03/2018 Permalink
Veel te veel gelikte popnummers naar mijn smaak…..erg jammer want dat heeft deze mooie stem helemaal niet nodig.