Met Sparrow (Warner Bros) van Ashley Monroe hebben we weer een echt countrypop-album in handen. Monroe schreef de songs voor dit Sparrow na een periode van intensieve therapie. Bovendien was ze zwanger van haar eerste kind. Het is daarom niet verwonderlijk dat veel van haar nummers op dit nieuwe album – haar vierde – gaan over de verhouding tussen ouder en kind. Monroe’s vader overleed toen ze 13 jaar oud was. Haar moeder stortte daarna volledig in zodat Monroe een tijd op haarzelf was aangewezen. Mother’s Daughter, Orphan, Daddy I Told You, die titels zeggen al genoeg. She Wakes Me Up (Rescue Me) gaat dan weer over haar hond. Overigens zou het, naar men zegt, oorspronkelijk over haar dochter gaan, maar ze kreeg een zoon. Monroe heeft het talent om dingen die haar persoonlijk aangaan op zo’n manier op te schrijven dat een ieder er zijn eigen verhaal in kan horen. Overigens zijn bijna alle nummers zogenaamde co-writes, onder meer met Brendan Benson en Angaleena Presley (met wie Monroe, samen met Miranda Lambert een gelegenheidstrio vormt, The Pistol Annies). Producent was David Cobb. Ik ben geneigd te zeggen dat alles wat Cobb aanraakt in goud verandert. In dit geval is echter slechts sprake van een aantal nummers met een vergulde randje. Bedoeling was om een album te maken in de sfeer van de doorbraakplaat van Shelby Lynne. Dat is zeker hier en daar gelukt. Maar die sound kan niet verhullen dat niet elk nummer even sterk is. Tussen het moois staan ook wat zouteloze nummers. Dat geldt zeker niet voor Wild Loveen Hands On You waarin de vleselijke genoegens van de liefde beschreven worden. Gouden randjes!
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie