Het Engelse tijdschrift Maverick noemde Rachel Harrington de hardst werkende vrouw in americana, maar nadat ze haar huis in 2012 omgetoverd had in een honky tonk was het over. Ze was moe. Dankzij Obamacare ontdekte ze dat ze bloedarmoede had. En nog wat verwante medische problemen. Ze nam vrijaf om uit te rusten. Op de ongepolijste countryfolk van Hush The Wild Horses (Skinny Dennis Records) blijkt dat van echt uitrusten nauwelijks sprake was. Zo redde ze twee paarden die naar de slacht zouden worden afgevoerd. Door de modder banjeren in de buitenlucht, het beviel haar goed, maar ondertussen stapelden de problemen zich op. Ze ontfermde zich over haar stervende oma. Ze sliep in het lege huis van haar grootmoeder in het bed van een oom die zelfmoord had gepleegd nadat hij terugkwam uit de Vietnamoorlog. Harrington herinnert hem met Mekong Delta. Nog veel heftiger is Child Of God, waarin ze vertelt dat ze als achtjarige werd misbruikt. De kale muzikale setting is huiveringwekkend. Geen wonder dat Harrington ten onder dreigde te gaan aan drugsgebruik. Ze was met alles gestopt in 2008, maar het leven on the road wierp haar terug. Sinds 2018 is ze clean. Dat kan haar aan methamfetamine verslaafde broer die over straat zwerft niet zeggen. Voor hem schreef ze Save Yourself. Naast alle problemen zijn er ook gelukkige omstandigheden. Harrington werd verliefd op een oud-soldaat en ook daar zingt ze over. Ook fraai is het eerbetoon aan Guy Clark en diens vrouw Susanna (Susanna). De productie is van Casey Neill (tevens elektrische gitaren en resonator), Lloyd Maines staat bij op pedal steel en slide, Eamon McLoughlin speelt fiddle. Met Hush The Wild Horses plaatst Harrington zich tussen Mary Gauthier, Gillian Welch en Lucinda Williams. Binnenkort doet ze Nederland weer aan voor een tournee. Zie agenda.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie