Tien jaar geleden alweer staken we hier op Altcountry de loftrompet over Jerry Leger. Zijn You Me And The Horse (2008) viel de eer te beurt vijf glansrijke sterren te vergaren. Sindsdien is de singer-songwriter uit Toronto, Canada hier vaste gast en ook toerde hij vorig jaar door ons land. Naast de recensenten alhier heeft Leger fans in Ron Sexsmith en Michael Timmins van de Cowboy Junkies – inmiddels zijn vaste producer. Hij leverde dan ook steevast fraaie countryrockplaten af, waarvan als ik het goed heb Time Out For Tomorrow (Latent Recordings/Bertus) inmiddels zijn negende plaat is. Legers stem cirkelt rond die van Bob Dylan, althans toen die nog goed bij stem was, zo rond zijn jaren zeventig hoogtepunten Blood On The Tracks en Desire. Daar omheen zwermt een een elektrische band, waarin vooral James McKies elektrische gitaar en lapsteel een hoofdrol voor zich opeisen. Hij voorziet machtige songs als Canvas Of Gold, Read Between The Lines en I Would van heerlijk slepend gitaarwerk. That Ain’t Here is weemoed verpakt in stem, piano en gitaar. En dan is er ook in Survived Like A Stone nog zo’n bijzonder fraaie en meeslepende song die als een weemoedige ballad begint, maar dan langzaam maar beslist naar een climax gevoerd wordt. Nooit minder dan vier sterren kreeg Jerry Leger op deze site. Met Time Out For Tomorrow trekt hij deze lijn zelfverzekerd voort. Je wenst hem een echte doorbraak toe.
13/12/2019 Permalink
In mei komt deze geweldige artiest wiens stem soms ook sterke gelijkenissen vertoont met die van John Lennon zijn kunsten weer in Nederland vertonen.
(9 april in Hengelo, 10 april in Arnhem, 6 mei in Eindhoven, 7 mei in Groningen en 10 mei in Utrecht.)