Voor een eerste introductie van The Tender Things is het misschien beter om hieronder eerst de recensie van het titelloze debuut van deze band te lezen. Dan kunnen we direct daarna vaststellen dat How You Make A Fool (Spaceflight Records) op dezelfde voet doorgaat, maar zelfs nog sterker is. Want met Sister Elizabeth, die een kaarsje brandt in een motel langs de snelweg, wordt begonnen met een nummer dat de hoogtijdagen van Flying Burrito Brothers en The Byrds terughaalt. Wat een heerlijke samenzang. Wat een spetterende gitaren. Wat een fijne cadans. Hierna volgt het titelnummer. Prachtig opgenomen. Met een gastbijdrage van Robert Ellis op elektrische piano. Omdat ze geen juiste voorversterker hadden, plugden ze het instrument rechtstreeks in op een Leslie-versterker en draaiden het ding flink open, zodat het geluid lekker vervormd werd. Op I Don’t Know How To Love You zoekt de band rond Jesse Ebaugh de zachte glooiingen van highways op in een stijl die van Glen Campbell gaat naar Gram Parsons. Glimmende gitaarakkoorden en tikkende drums brengen ons in het zwembad van de dominee (The Secrets We Could Tell). Poedelnaakt, met het maanlicht boven ons. Er wordt cocaïne genuttigd in de kelder van een bar voor politieagenten; de dienders hebben hun dienst erop zitten. De steelgitaar glijdt langs een Gilded Palace Of Sin en dan komt Patty Griffin ook nog een stukje meezingen op deze Bakersfield-country. Op het weer van glinsterende gitaarnoten voorziene Fix Me sleept een pelgrim een smerig hart met zich mee. Dan is het niet zo’n grote stap naar The New Mission Bell. Een fonkelende steelgitaar neemt het op tegen een voortstuwend ritme, ongeveer zoals Redwing het vroeger ook neerlegde. En in die zang zitten toch ook weer wat spoortjes van Gram. Fijne combinatie! Texas City brengt een arrangement dat ook op een plaat van Robert Ellis zou kunnen staan. Het koortje op You’ll Be Gone is weer ouderwetse countryrock. Ricky Ray Jackson mag zich – en niet voor de eerste keer – uitleven op steelgitaar en dan stuiteren er ook nog klanken van een baritongitaar doorheen. Het nummer heeft wederom de sfeer van iets van Garrett T. Capps. Back To Boulder is een stampend werkje waarbij de steelgitaar de bochten door de Rockies aansnijdt. When I Get To Berlin is een slepend nummer over vriendschap en spijt. How You Make A Fool is groovy en het twangt van Texas naar Californië, terwijl Kentucky het beginpunt was voor Ebaugh. The Tender Things, haal ze maar naar Nederland als het straks weer kan!
10/04/2020 Permalink
Voor de verandering ben ik het deze keer helemaal eens met de recensent. De nummers barsten van de nostalgische klanken uit de jaren zestig en dan past precies in mijn straatje. Het is inderdaad een geweldig album.
11/04/2020 Permalink
Mooi en goed geschreven. Samen met het uitgekozen nummer maakt het mij nieuwsgierig. Ik ga het via youtube beluisteren. Wordt vervolgd.