Al veel te lang hebben we geen aandacht meer besteed aan Rick Shea, hooguit schreven we nog over hem als begeleider op platen van collega’s. Met Love & Desperation (Tres Pescadores Records) dus eindelijk weer eens een recensie van een album van de man die tot een van de hoekstenen van de Californische country kan worden gerekend. Dat She Sang Of The Earth aan The Hacienda Brothers doet denken is niet zo vreemd, Shea werkte veel samen met de betreurde Chris Gaffney. De scheidslijn tussen Texas en Californië is dun. Juanita (Why Are You So Mean?) is een stukje tex-mex met Skip Edwards op accordeon. Op Blues Stop Knocking At My Door trekt Shea nog iets verder oostwaarts; het is een cajunrocker van Al Ferrier (1934-2015) uit Louisiana. Hier is het Phil Parlapiano die de accordeon voor zijn buik heeft hangen. De cover doet vooral de tijden van bands als Leroi Brothers en Ted & The Tall Tops herleven. De titel van (Down At The Bar At) Gypsy Sally’s ontleende Shea aan een strofe uit Tecumseh Valley van Townes Van Zandt. Hank, George en Johnny figureren in Nashville Blues. Weliswaar kon je die legendarische artiesten destijds zomaar tegen het lijf lopen in Nashville, toch is Shea blij dat hij altijd verre is gebleven van de business daar. Zodat hij nog altijd zijn eigen invulling kan geven aan Californische country. O ja, die auto op de hoes is een kunstwerk van Terry Allen.
03/02/2021 Permalink
Heerlijk album, open en toegankelijk. Outlaw Calico country.