Corona betekende voor Iain Matthews en BJ Baartmans een overgang van comfort naar complot. Verscheen vorig jaar nog The New Mine van Matthews Southern Comfort, nu ligt er {Distant Chatter} van The Matthews Baartmans Conspiracy. De lockdown veranderde veel. Geen optredens. Matthews liet zijn gedachten over deze vreemde tijd de vrije loop en Baartmans zette zijn teksten op muziek. Met een multi-instrumentalist als Baartmans heb je de rest van de band (Matthews Southern Comfort) helemaal niet nodig om in de studio aan de slag te gaan. Matthews buigt zich in opener September over het nieuwe normaal en is er chagrijnig onder. Maar het kan altijd erger, zo blijkt op The Corner Of Sad And Lonely. Ook al zijn het moeilijke tijden, iemand helpen en comfort bieden kan nog altijd. Door op de knieën te gaan en een verloren ziel in de ogen te kijken. Te vragen waar hij afgelopen nacht geslapen heeft. En hem zeggen dat je hem naar huis wilt brengen als hij vertelt dat hij in het schuurtje in de achtertuin van de buren de nacht heeft doorgebracht. In Are You A Racist houdt Matthews iemand een spiegel voor. Ben je echt zo? Ben je echt beter dan de rest? Of ben je gewoon, net als alle anderen, eigenlijk alleen maar onzeker? Op Fourteen Months geeft de Engelse singer-songwriter die al zo lang in Nederland vertoeft toe aan zijn eigen frustraties over de huidige situatie. Niet optreden. Hij noemt het de hel op aarde. En zoekt naar een uitweg. Op I’ve Gone Missing heeft hij die nog niet gevonden. Gelukkig volgt daarna Writing Off The Blues, want dat is het natuurlijk voor een singer-songwriter, de problemen van je afschrijven om de balans weer te vinden. De wereld wordt vergiftigd door venijn en haat. Angst. Paniek. Twijfel. We worden gedreven door zelfzucht en lust, klinkt het op All That Glitters. Hoe lang kan de wereld zo doorgaan? Een rare tijd. Een rare wereld. Maar net als Matthews het vertrouwen in de mensheid voorgoed kwijt lijkt te zijn, komt hij tot het besef dat het tijd is voor een nieuwe start (Here’s Looking At You). Op Low In The Water is er geen tijd meer om nog tot inkeer te komen, waarna het verhaal tot stilstand komt met Is This It. ‘Is this the closing of a chapter / Or the dawning of a day / Will we cross the Rubicon / Or turn and walk away / Or is this it.’ De spoorboom is dicht. Wachten op de oversteek. En wat die brengen gaat. Baartmans heeft Matthews er gebracht. Een samenzwering met stemmige akkoorden en strelingen van de snaren van een Spaanse gitaar. Met verder banjo en bouzouki en nog veel meer.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie