Op platgetreden paden zul je James Combs niet tegenkomen. De Amerikaan stippelt op Falling Under Spells (High Pine Steeple Recordings) mede dankzij de bijdragen van zijn begeleiders een originele route uit langs de randen van americana. Zo begint Ruleless Games met omfloerste trompettonen in wat een vakkundig gecomponeerd stukje popmuziek blijkt te zijn. Denk aan mensen als Don Dixon of Matt Keating. Strange Signs voert naar Laurel Canyon in de jaren 70. Daar vertoeft hij nog enkele malen op dit album, dat grotendeels tot stand kwam door de bijdragen die als bestanden binnenrolden aaneen te smeden. Dat levert avontuurlijke arrangementen op, waarbij maar weer eens blijkt dat sommige musici heel goed weten in te spelen op de veranderde omstandigheden door een lockdown. Combs produceerde het album samen met multi-instrumentalist John Would, vooral succesvol in die rol voor Fiona Apple. De zangeressen April Mann en Kelly Atkins wisselen elkaar af om met een tweede stem het klankbeeld te kleuren. Verder doet Paul Lacques van I See Hawks In LA dienst als gitarist. De intelligente rootspop slingert de luisteraar soms ook langs de jaren 80, bewust of niet.
25/07/2022 Permalink
Geinig plaatje. Weer eens wat anders! Mijn aandacht werd getrokken door de bijdrage van Paul Lacques van I See Hawks In LA…zo af en toe komt ‘Stop Driving Like An Asshole’ voorbij in één van mijn afspeellijstjes en heb ik weer anderhalve minuut dikke lol…