Wat mij betreft pakken John Calvin Abney en John Moreland het hele handeltje aan synthesizers en sequencers bij elkaar en schieten ze de hele boel aan flarden. Dan heeft Abney toch niet voor niets de copyrights van zijn composities ondergebracht onder de naam Bullets In The Chamber Folk. Op Tourist (Black Mesa Records/Sonic Rendezvous) trekt hij de lijn door van Familiar Ground. De vriendelijke popliedjes zijn best okay, maar je zou ze een beter leven gunnen. Een uitvoering met af en toe een felle stoot van een elektrische gitaar bijvoorbeeld. Maar dat zit er niet in. ‘I’ve never met a quiet so loud’, zingt Abney op By Your Leave, een liedje waarbij de lucht rood kleurt door de zonsondergang. Op Long Black River flikkeren de sterren. Full Moon Friend valt te vergelijken met het werk van Josh Rouse die niets anders meer doet dan vakantie vieren in Spanje. Dat is overigens niet de aanleiding voor de titel Tourist van deze plaat. Abney doolt door de Verenigde Staten sinds mei 2020, toen zijn huurovereenkomst werd opgezegd. Sindsdien voelt hij zich een toerist in eigen land. En houdt hij zich een beetje op de achtergrond. Op Holy Golden West vertelt hij zijn verhaal; over zijn gevoel dat hij er niet echt bij hoort op deze wereld. Het album kwam tot stand in Californië, Nevada, Oklahoma en Texas. Drummachines en samplers zijn immers kleine doosjes die je overal naartoe kunt slepen. Moreland mixte de boel met zijn eigen bijdragen. Een moeilijk geval qua sterrenwaardering, deze plaat. Uiteindelijk zijn het er toch drie geworden.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie