In 1970 heeft David Crosby de wereld aan zijn voeten. Hij maakte in de jaren zestig deel uit van een van de meest invloedrijke bands uit de pophistorie, The Byrds, en voor die band co-componeerde hij talloze uitzonderlijk fraaie songs (Eight Miles High, Why, Everybody’s Been Burned, Lady Friend, Triad). Crosby is bovendien lid van Crosby, Stills, Nash & Young, een supergroep die de wereld versteld heeft doen staan met Déjà Vu. Maar David Crosby verkeert in een diepe persoonlijke crisis omdat zijn vriendin, Christine Gail Hinton, in september ’69 is omgekomen bij een auto-ongeluk. Crosby zoekt de eenzaamheid op en vindt vertroosting in de oceaan, waarop hij rondvaart met zijn zeiljacht. Hij woont op dit jacht, afgemeerd in Marin County, in de baai van San Francisco. Bijna elke avond bezoekt hij Wally Heiders studio in downtown Frisco met het doel zijn verdriet te verlichten door de genezende kracht van muziek; want muziek is liefde. In die studio werkt ook de The Grateful Dead aan American Beauty, waarvan de bandleden Crosby welwillend terzijde staan. Maar zij niet alleen, Crosby’s producer Stephen Barncard haalt ook de Jefferson Airplane erbij, en nog meer bevriende muzikanten. Het moet een ware loutering voor David Crosby zijn; op deze manier bijgestaan te worden in zijn darkest hour. Hij beschikt over de gitaristen Jerry Garcia (Grateful Dead), Jorma Kaukonen (Jefferson Airplane) en Neil Young; de bassisten Phil Lesh (Grateful Dead) en Jack Cassady (Jefferson Airplane); drummers Michael Shrieve (Santana) en Dead-leden Bill Kreutzman en Mickey Hart; en aan de piano Gregg Rolie (Santana).
Muziek is liefde is beslist Crosby’s credo, getuige de fascinerende opener, geheel in C,S&N-stijl, Music Is Love. En vanaf daar ontstaat er zonder schema of vastomlijnd plan, improviserend op de flow van marihuana en lsd, een vloeiende, als het ware golvende muzikale getijdenstroom die zich uitstrekt over de twee plaatkanten van If I Could Only Remember My Name. Het meest rock-georienteerd zijn Cowboy Movie, dat gedomineerd wordt door de hakkende slaggitaar van Young en uitgesponnen wordt tot Crazy Horse-achtige proporties, en What Are Their Names, een psychedelische rocksong met in het imposante koor het echtpaar Grace Slick en Paul Kantner, Graham Nash, Joni Mitchell en David Freiberg (Quicksilver Messenger Service). Tamalpais High (At About 3) en Song With No Words (Tree With No Leaves) zijn schitterende – de naam zegt het al – woordeloze, geneuriede mantra’s, Traction In The Rain is een akoestisch pareltje met jazzy gitaar en Laura Allans autoharp en Laughing een sublieme Westcoast-suite met een hoofdrol voor Jerry Garcia’s pedal steel. Dit waarlijk imposante album sluit af met de magische miniatuurtjes Orleans en I’d Swear That There Was Somebody Here – wat natuurlijk gaat over Crosby’s gestorven vriendin – die louter bestaan uit Crosby’s op tien sporen opgenomen, gestapelde stemgeluid, en wat klinkt als een cerebraal engelenkoor.
If I Could Only Remember My Name – opgedragen aan Christine Gail Hinton – is vooraleer een demonstratie van de indrukwekkende vocale acrobatiek van Crosby, maar daarnaast een unieke samenkomst van de fine fleur van de Westcoast hippie-scene. Het betoverende, geniale hippie-meesterwerk If I Could Only Remember My Name is aldus de belichaming van het creatieve hoogtepunt van de Westcoast-rock, een sleutelgenre in de popmuziek.
Music Is Love / Cowboy Movie / Tamalpais High (At About 3) / Laughing / What Are Their Names / Traction In The Rain / Song With No Words (Tree With No Leaves) / Orleans / I’d Swear There Was Somebody Here
21/01/2023 Permalink
All of this is true and well said. I would like to add one or two more. The D. Crosby lp is not an isolated case of the strong ax Airplane/ Quicksilver/Dead and others who worked on many projects around 1970-1973. Just think of
Paul Kantner Blows against the Empire or Kantner, Slick, Freiberg Baron Talboth and many others. This colaboration resulted in a series of outstanding lps and, in my opinion, is one of the best that the music scene has produced. If i could… was certainly the culmination of all previous Crosby Stills Nash & Young solo albums. When i met her around 1972 i was blown away. Another very good lp was made with Crosb/ Nash – Same 1971 and then it was over. I myself saw Crosby/Nash live in Santa Barbara California in September 1975. An open air concert in a small park with a few hundred people and the most beautiful concert place imaginable
21/01/2023 Permalink
“aan de piano Michael Shrieve (Santana)” bedoeld wordt Gregg Rolie.
22/01/2023 Permalink
Mooie tekst. Markante persoonlijkheid.
22/01/2023 Permalink
Rein, i don’t know what you mean by personality. A term that should be used with caution and, above all, sparingly.
For me it includes above all an ethical component. Loosely based on Nikolai Berdjajew ( Russian existential philosopher for everyone who shouldn’t know) with suprapersonal values.
24/01/2023 Permalink
Ik vond de Croz eigenlijk ook wel een aparte. En dat was ook zo. Wat een leven heeft die man geleefd. En wat een stem.
04/02/2023 Permalink
Josef, je denk toch niet serieus dat ik met je in discussie ga?
06/02/2023 Permalink
Nikolai Berdjajew, wie kent hem niet?