Een titel voor zijn nieuwe plaat was niet nodig vond Tommy Ebben. Zijn portret en naam op de cover, dat moest genoeg zijn. Tommy Ebben vindt zichzelf opnieuw uit op zijn titelloze nieuwe plaat. Hij presenteert zich zoals hij is, dat is de gedachte. Op Tommy Ebben (Goomah Music/Excelsior Recordings/V2) heeft de musicus zijn band The Small Town Villains niet meer nodig. Een rootsplaat moest het niet meer worden. En dus horen we deze keer popliedjes in een moderner jasje. Best fraaie liedjes eigenlijk, maar het duurt wel even voordat dat duidelijk is. De dunne drumpartij en de bas uit een doosje van opener Golden staan echt luistergenot in de weg, terwijl het ambitieuze werkje toch ook aan het fraaie A Fool’s Attempt van Storybox doet denken. De new wave van Battle Of The Bismarck Sea wordt lichtelijk ontsierd door rare klapjes. Ebben zoekt zijn heil meer dan eens in elektronica. Soms best spannend. Bij het gehaaste tempo van Blank Photographs brengt die toevoeging hem in de buurt van het experimentele werk van R.E.M. Heel merkwaardig is Keep A Light On. Door de drums begint het als Ultravox, maar het refrein klinkt toch vooral als de Friese zussen van Maywood. Op teveel nummers smeren bas, drums en toetsen de boel op een lelijke manier dicht. En die brommende synthesizer hoeft ook niet echt. Waarom dan toch drie sterren? Het valt niet te ontkennen dat de liedjes goed in elkaar zitten en na een flink aantal keren luisteren geeft dat toch de doorslag. En de afsluiter Mistaken For A Dawn is gewoon erg mooi.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL
Plaats een reactie