“Hallo?” Er klopt iemand op de deur van de rustieke houten blokhut van (alt.)country. Of is het eerder een vesting? Het is in elk geval Nikki Lane die voor de deur staat met haar tweede album All Or Nothin’ (New West). “Ik kom hier de boel een beetje opschudden”, lijkt ze te zeggen met de 12 nummers van dit door Dan Auerbach geproduceerde album. Een klassiek countryalbum, of beter gezegd: zo zou klassieke country anno nu moeten klinken. Rinkelende of twangende gitaren, zoemende pedal steel, stuiterende orgelklanken en een vrouwenstem die met zuidelijke drawl een portie soul door de country roert. De onderwerpen die Lane aanroert zijn niet wereldschokkend. Het gaat om hem; de ene keer is is ze blij met d’r lief, de nadere keer heeft hij haar bedrogen. Soms kleurt de wereldzuurstokroze, soms zwart. Relationele liedjes dus. Maar wel allemaal gebracht alsof de wereld heeft stilgestaan begin jaren 70. Lane is stoer en neemt je mee op haar worsteling door highs en lows. Op dit tweede album (het debuut Walk Of Shame verscheen in 2011) toont Lane zich de opvolgster van Bobby Gentry en tegelijkertijd, met Lindi Ortega en Lydia Loveless, de vrouwelijk hoop in country’s bange dagen.
29/01/2015 Permalink
We waren er vroeg bij met de recensie van deze prachtplaat. Deze release van New West is nu ook gewoon in Nederland verkrijgbaar door de distributie van Warner Music.