Molly Burch was lange tijd te verlegen om op de voorgrond te treden. Ze groeide op in Los Angeles met creatieve ouders die de kost verdienden in Hollywood. In alle stilte werkte ze aan haar muziek. Zelfs haar familie wist van niets. Totdat ze haar zuster wat liet horen. Die hielp haar aan wat zelfvertrouwen. First Flower (Captured Tracks/Konkurrent) is haar tweede album. Ze woont tegenwoordig in Austin, Texas, nadat ze in Asheville, North Carolina, een studie jazz-zang volgde. Ze weet nu aardig om te gaan met haar onzekerheid, gesteund door haar vriend en gitarist Dailey Toliver. En wat een combinatie is dat! De zang van Burch hemels. Zwoel en verleidelijk. Cool en onaantastbaar. De gitaar cirkelt er in zwierige new wave omheen. Of galmt in alle kaalheid. Burch zingt als Amy Winehouse en Kim Wilde op Wild; de gitaar en drums zijn puntig. ‘I loved you in the morning / I loved you in the evening’, klinkt het op Nothing To Say. Toliver streelt de snaren van de gitaar. Wat komen die donkere noten er heerlijk uit tegenover die zuchtende stem. Ultracool dit. Een jazzgitaar en dito zang, net zo verfijnd als decennia geleden de dit jaar overleden jazz-zangeres Morgana King het liet horen. True Love is een combinatie van Mazzy Star en Baccara. Op het titelnummer creëert Burch de sfeer van girlgroups in de jaren 60. Denk aan The Chiffons bijvoorbeeld. En Toliver raakt bij dat alles altijd de juiste snaren aan. Op Next To Me klinkt zijn sprankelende gitaar wat Afrikaans, op Without You doet het heldere gitaarspel denken aan Feelies of Rain Parade. To The Boys begint wat donkerder. Een ultracool plaatje. Molly Burch is the boss, you can tell that to the boys. Met dank aan Dailey Toliver die haar op het paard tilt.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie