Wow & Flutter is de omschrijving van een platenspeler die niet constant op het juiste aantal toeren draait. Zodat de klanken een beetje gaan rondzingen. Aan die term moest ik denken bij de eerste nummers op Amateur Revolution (eigen beheer) van RJ Chesney. Die lijken namelijk net zo, uh, amateuristisch tot stand gekomen als de muziek van iemand als Johnny Dowd. Zodat opener Splendors Of This Earth swingt als een kantoorklerk op een personeelsfeestje. Zoals het titelnummer te omschrijven valt als nogal houterige soul. Maar wel met een steelgitaar en boordevol goede bedoelingen. Dat eerste nummer begint met een beetje rockabilly. Al snel valt op dat Chesney niet echt kan zingen. Dat sjakt helemaal niets, heet dat dan in goed Gronings. Want op A Place Just For Me worden alle zorgen aan de kant geschoven en wordt een wereld gebouwd van dromen. Lekker traag. Reuze relaxed. Met slaggitaar en steel op de achtergrond. Chesney groeide op in Macon, Georgia, en Biloxi, Mississippi, en is tegenwoordig een graag geziene gast in de honky tonks rondom Los Angeles. De Amerikaan nam dit album, zijn derde, overigens op in Noorwegen met producer HP Gundersen. Die schreef de muziek bij de teksten van Chesney op elf van de twaalf nummers en is daarnaast ook bepalend op diverse gitaren en pedal steel. De begeleiders komen verder uit Californië en Noorwegen. No Reason Left To Stay zwabbert tussen NRBQ en Barefoot Jerry en veel fijner kunnen we het niet bedenken. Chesney heeft met zijn lekker losse manier van muziek maken toch ook nog wat te melden. Zo beschrijft hij op Da Mayor Is On The Scene dat hij de zuidelijke staten heeft verlaten om de ergernis over het racisme aldaar achter zich te laten, om in New York te constateren dat het ook daar bestaat.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie