Ik heb echt een bloedhekel aan albums waarop alleen nummers staan die in streektalen gezongen worden. Dat zal ik uitleggen. Ik versta er geen hol van. Hier en daar een woord. Leuk voor degenen die de streektaal of het dialect delen met de artiest, maar de rest van Nederland begrijpt er niets van. Waarom dan landelijk verspreiden? Ik schrijf deze recensie toch ook niet in het Zeeuws? Dat is het eerste probleem dat ik met Blauwe Vear (Snowstar Records) van Jack Poels heb. Poels, voorman van Rowwen Hèze, zingt op zijn eerste soloplaat in het Limburgs. Dat is zijn goed recht, maar voor mij is het even verstaanbaar als een album van een plaatselijke artiest uit Iran of Finland. En zo heb ik Blauwe Vear dan ook maar beluisterd. Muziek dus waarbij de stem als een extra instrument beschouwd wordt. En eerlijk gezegd, dan blijft er van deze plaat met 12 liedjes niet zo heel veel hangen. Het kabbelt allemaal voorbij, door eerder uitgesleten beken. Vaak best aangenaam, maar zonder opveermomenten. Het leukst zijn In De Achtertuin en Chaufeur (inderdaad met 1 f, maar daar gaat het nummer ook juist over, voor zover ik het begrijp). Beide nummers zijn dan ook nog bewerkingen van liedjes van resp. Joy Wiliams en Philipp Poisel. Poels wordt op dit album bijgestaan door multi-instrumentalist BJ Baartmans.
28/03/2020 Permalink
titel In De Achtertuin?….van mook tot maastricht is dit geen dialect,gewoon a.b.n…irriteert me al langer aan Rowwen Hèze…een mengsel van nederlands en linmburgs..de muziek is prima,vooral als die geleend is van jimenez c.s……
28/03/2020 Permalink
Ik ben Limburgs dus geen probleem……………maar ik vind het vreemd dat je zegt dat je muziek die je niet verstaat niet leuk vind……….er is toch echt heel veel buitenlandse muziek die ik niet versta, maar toch erg mooi vind.
28/03/2020 Permalink
Nee nee, ik vind deze muziek die ik niet versta niet mooi. Althans, geen opveermomenten. Kabbelplaat.
29/03/2020 Permalink
Tja Hugo, zit er niemand in de redactie die het Limburgs wel machtig is? Dan had je tenminste een zinnige, inhoudelijke recensie gekregen die niet voor driekwart gevuld is met een uitleg waarom de schrijver albums die in het dialect zijn gezongen verwerpelijk vindt. En waarin vervolgens nog een paar schamele regeltjes worden gewijd aan de cd zelf. Ieder zijn mening hoor, maar deze cd had je beter kunnen laten liggen wat mij betreft, in plaats van er zo’n snel in elkaar geflanst stukje over te schrijven. Dan kun je er beter niks over schrijven.
29/03/2020 Permalink
Ik heb laatst een cd beluisterd van de zangeres Oum (Daba),verstond niets van de tekst maar heb genoten van de intense muziek.Onbegrijpelijk dat je niet eens de moeite neemt je te verdiepen in de muziek van Jack Poels. Eigenlijk onbegrijpelijk dat jij deze plaat recenseert en je ervan afmaakt maakt zo’n slap argument. (In streektaal gezongen…snap ik niet). Ik op mijn beurt kijk vanaf nu naar wie de recensies bij Altcountry schrijft.
29/03/2020 Permalink
Zojuist de nieuwe cd van Tamikrest beluisterd. Versta er helemaal niets van ………….
29/03/2020 Permalink
Wat een bizarre reactie. Daniël Lohues, Het Zesde Metaal, spoel maar door de plee dus. Alle chansons, alle fado, alle wereldmuziek, alle instrumentale (klassieke) muziek, Vogel verstaat het niet, dus zet maar bij de straat. Schrijver van de recensie is bij deze niet meer serieus te nemen vind ik.
29/03/2020 Permalink
Ik spoel niks door de plee qua muziek. Althans niet omdat ik het niet versta. Wel als het geheel niet interessant is. En als ik de tekst niet kan begrijpen kan de boodschap niet meespelen. Dat geldt b.v. ook zoiets als rebetika ( of Tamikrest). Dan telt alleen het totale klankbeeld. En dat vind ik hier niet bijster boeiend.
29/03/2020 Permalink
Mijn hemel, dit is toch met afstand de meest bizarre recensie die ik ooit gelezen heb. Akelig kortzichtig. Vanaf nu maar geen enkele cd in een buitenlandse taal naar Nederland importeren, anders dan Engels en Duits. Van Frans en Spaans versta ik ook geen zak. En dus moet de muziek wel ruk zijn.
En waarom dan uitgerekend iemand die een bloedhekel heeft aan streektaalmuziek een cd met streektaalmuziek recenseert, is me ook een raadsel. Alsof je een liefhebber van klassieke muziek de nieuwe Rammstein laat recenseren. Los van het feit dat Normaal, Lohues, Bokkers, Herman Finkers, Rowwen Heze toch heel aardig verkopen.
Beneden alle peil, wat mij betreft.
29/03/2020 Permalink
Over Lohues gesproken….ik geef toe, het is streektaal….maar zijn nieuwe plaat is volgens mij de beste euhm Nederlandstalige altcountryplaat sinds jaren…tijd voor een recensie, maar dan liever niet door abn-liefhebber Hugo.
30/03/2020 Permalink
Aparte reacties hier. Alsof iedereen direct een cursus Vreemde talen gaat volgen om die album die een “vreemde taal”gezongen is te begrijpen en dan een oordeel te vormen. Ik niet, hoor. Ik luister dan naar het geheel. Precies zoals Hugo hierboven ook aangeeft. En als dat dan niet bevalt….
30/03/2020 Permalink
Hugo heeft deze recensie geschreven vanuit zijn eigen oogpunt. Niets mis mee. Hij gebruikt toch de IK-vorm?!!! Heb een paar nummers gehoord, maar op de wijze hoe Jack zijn liedjes brengt wil hij, naar mijn bescheiden mening, ons iets vertellen. Zo van…opa vertelt uit eigen werk. En als hij b.v. in het boekje geen uitleg over geeft zou het mijzelf zwaar gaan irriteren. Ik heb mijn handen er dan ook niet aan gebrand.
30/03/2020 Permalink
Onzin, ik kom uit Gelderland en begrijp toch wat Jack .
Het is een mooi album met tekst die je best begrijpelijk is.zingt
30/03/2020 Permalink
Duffe plaat trouwens.
30/03/2020 Permalink
Hugo, je woont in Utrecht en komt waarschijnlijk de randstad niet uit. Je verstaat niks van de teksten van Jack Poels. Radeloos ben je, je hebt geen idee wat er gezongen wordt.
‘Het is net zo duidelijk als een album van een artiest uit Iran of Finland.’
‘Ik schrijf de recensie toch ook niet in het Zeeuws?’
Ik woon als Brabander alweer een hele tijd in Zeeland. Ook de echte dialect-sprekers zijn nog te verstaan hier. Maar dan moet je er wél moeite voor willen doen.
Maar hoogstwaarschijnlijk versta je mij als Brabander óók al niet.
Ja, dan houdt het wel op.
‘Blauwe Vaer’ betekent overigens Blauwe Veer. Als je je een béétje in het album en de artiest had verdiept had je ook de uitleg hiervan kunnen vinden. Ik kon hem in ieder geval wél vinden online. En ook nog gewoon in het Nederlands.
30/03/2020 Permalink
Wat een bizarre reacties hier op een recensie van iemand die in z’n vrije tijd zijn best doet ons op de hoogte te houden van het americana gebeuren. Natuurlijk mag hij z’n eigen mening geven zonder dat hij gelijk neer gesabeld wordt.
Er zijn nog heel veel mensen die nog niet genoeg onthaast zijn in deze tijd.
30/03/2020 Permalink
Rare reacties helemaal mee eens. Ikzelf begrijp graag waar het inhoudelijk overgaat en ja ik luister toch ook regelmatig naar een cd/lp in een voor mij volstrekt onbegrijpelijke taal of dialect maar die mij op een of andere wijze wel raakt en vaak is dat de stem van de artiest en eh ieder mag zijn visie geven.
30/03/2020 Permalink
Daniel Lohues heeft het wel eens uitgelegd tijdens één van zijn theatertours:
“Ik kan echt wel ABN zingen, ik studeerde in Utrecht, maar ik zing niet in het Nederlands. Ik zing in dialect omdat ik mijzelf en mijn gevoelens beter kan uitdrukken in dialect. Het is de taal waarin ik denk en voel”.
Verder is het net met als alle andere muziek het raakt je of het raakt je niet. Voor mij is het Drents een plus bij Lohues omdat je vaak net even verder moet denken om de tekst te begrijpen. Zijn dialectmuziek vind ik al jaren zeer de moeite waard maar Gé Reijnders… Daar heb ik weer niets mee en Normaal vind ik weer erg leuk. Helemaal niet logisch of uit te leggen maar een kwestie van smaak.
30/03/2020 Permalink
De reacties op deze recensie zijn soms weinig inhoudelijk. Eerder een persoonlijke aanval op de schrijver zelf. Natuurlijk mag je het niet met Hugo eens zijn, maar dan wel graag inhoudelijk reageren, in plaats van de schrijver aan te vallen. Dat moest ik even kwijt.
30/03/2020 Permalink
Die reactie over ‘niet meer serieus nemen’ neem ik terug. Nog steeds vind ik het oneigenlijke argumenten tegen zingen in dialect en zodoende een raar begin van een recensie. Maar daar staat idd ook veel oprechte en vrijwillige betrokkenheid bij mooie muziek tegenover. Ik hoop dan ook nog veel recensies van H. Vogel te mogen lezen (dat er af en toe van honderden stukjes één uit de bocht vliegt is niet zo erg, een recensent die constant ‘alles in het nette’ houdt is natuurlijk veel erger/saaier).
31/03/2020 Permalink
Hèhè…dank je wel Bert, dat jij de boel hiermee even weer in perspectief trekt. Zullen we afspreken dat de reacties (niet op het album, maar op de recensie) nu stoppen?
Ik vraag me af op dit ‘zonder Corona’ ook zo zou zijn gegaan?
De lontjes lijken wel erg kort.
Dank Bert, voor je ‘2e termijn’. Dat siert je.
31/03/2020 Permalink
Amen!
01/04/2020 Permalink
Iedereen die hier kritiek heeft op het feit dat Hugo het album niet leuk vind omdat het in dialect gezongen wordt moet echt beter leren lezen.
02/04/2020 Permalink
Jack Poels schreef drie fenomenale liedjes die mij behoorlijk raakten en nog steeds raken. Blieve Loepe (1990), Twieje Wurd (1991) en De Peel in brand (1991).Daarom bestelde ik ook de nieuwe CD vol vertrouwen in de voorverkoop. Bij herhaalde beluistering blijkt dat de muziek nog overeind gehouden wordt door de geweldige BJ Baartmans, maar ontroeren is er niet meer bij. Jammer, dan maar weer naar de Jack van 30 jaar geleden.
03/04/2020 Permalink
@Jean: hij diskwalificeert zichzelf door zo van leer te trekken tegen ‘streektaal’. Een groot deel van Nederland heeft een spreektaal/dialect.
De stelling die hij vervolgens poneert: ‘ Leuk voor degenen die de streektaal of het dialect delen met de artiest, maar de rest van Nederland begrijpt er niets van’.
Dit is klinkklare onzin. Ik kom zelf uit het oosten van het land, maar (als ik wat moeite doe) kan ik prima diverse dialecten/talen volgen en ook juist genieten van de andere klanken.
Ik dacht dat we met bands/artiesten als Skik, Daniel Lohues, Normaal, Ede Staal en ook Rowwen Heze al lang bewezen hadden dat er toch echt een markt is voor liedjes in de streektaal. Om van de Belgische vrienden (o.a. Flip Kowlier, Het Zesde Metaal) nog maar te zwijgen.
05/04/2020 Permalink
twee sterren ** voor dit gezever
05/04/2020 Permalink
Ik ben een andere Henk dan hierboven. Ik deel de mening van Hugo dat dit een voortkabbelende plaat is. Mist de pit die de platen van Rowwen Heze wel hebben.
Over het dialect, tja, ik woon in het land van Lohues, maar kan Broeder Dieleman ook prima volgen en al evenzeer waarderen. Lijkt mij als je een beetje moeite doet dan is het meeste wel te verstaan. Ook Jack Poels vormt hierin geen probleem. Maar als dat de reden is van het afserveren van streektaalmuziek dan is dat zo, maar je ontzegt je daarmee wel een handvol Nederlandse klassiekers. Mien Eerdappelland van Ede Staal, je zal die maar nooit gehoord hebben. Best jammer.