Aanvankelijk mislukt de muzikale carrière van John Mellencamp volledig, omdat David Bowie-manager Tony DeFries de doodgewone plattelandsjongen uit Seymour, Indiana wil transformeren tot de pin-up popster Johnny Cougar. In 1978 heeft Mellencamp, een illusie armer, zijn identiteit al ingeleverd en kost het hem een fortuin om terug te kopen. Maar het wordt nog erger; tegen de tijd dat John Cougar Mellencamp begin jaren tachtig in Amerika doorbreekt, is hij 5 miljoen dollar kwijt om zijn rechten terug te kopen. Dan krijgt Mellencamp ook weer een grote mond, die hij gebruikt om zich in te zetten voor de Democraten in het algemeen en de arbeider en het kleinschalige boerenbedrijf in het bijzonder. Het arbeidsethos van de heartland fier in het vaandel, worden zijn teksten kritischer en kritischer en richten zich tegen de realpolitik van president Reagan. Hij is de small town boy uit Indiana; een imago heeft hij niet. Mellencamp is in de kern een hardwerkende rock-‘n-roller met een geweten, een beeld dat bevestigd wordt door het werkstuk dat een centrale positie inneemt in ’s mans oeuvre: The Lonesome Jubilee. Muzikaal grijpt Mellencamp op dat album terug op authenticiteit en traditie: accordeon, viool, banjo en hakkebord zijn de smaakmakers te midden van knallende drums, scherpe gitaren en soulvolle dameskoortjes. Verlies van jeugd en idealen en een toekomst zonder perspectief zijn de centrale thema’s op The Lonesome Jubilee, het felst verwoord in ‘Down An Out In Paradise’, dat geadresseerd is aan Reagan: Dear mr. president / I live in the suburbs / It’s a long way from Washington, D.C. / Had me a job / Workin’ for wages / Till the company moved out / And they forgot about me. Voortreffelijk is ook het sociaal bewogen ‘We Are The People’, fraai opgeluisterd door fiddle en twangende gitaar. In een messcherpe productie van Don Gehman en met een geweldige bezetting van onder meer Kenny Aronoff (drums, hakkebord), Toby Myers (bas, banjo), Larry Crane (gitaar, pedal steel, mandoline) en Mike Wanchic (gitaar, dobro, banjo, dulcimer) zet Mellencamp een serie bijzonder catchy rootsrocksongs neer die ook nog eens hits worden. ‘Paper In Fire’, ‘Check It Out’ en ‘Cherry Bomb’ maken van The Lonesome Jubilee een commercieel succes dat in de loop der jaren maar liefst 4 miljoen keer verkocht wordt. Maar daarnaast is het een bijzonder integer album dat thematisch en muzikaal een schitterende eenheid vormt, wat nog eens extra kracht bijgezet wordt door de iconische hoes waarop John Mellencamp zo fraai geportretteerd is aan de bar in het Midway Cafe in Elnora, Indiana met de 73-jarige lasser Woody Baker. The Lonesome Jubilee is in 1987 de lange neus die John Mellencamp naar de wereld maakt; het succes heeft Indiana’s beroemdste rockzoon namelijk geheel zelf afgedwongen. Maar bovenal geldt The Lonesome Jubilee natuurlijk als een puur artistieke triomf.
Paper In Fire / Down And Out In Paradise / Check It Out / The Real Life / Cherry Bomb / We Are The People / Empty Hands / Hard Times For An Honest Man / Hotdogs And Hamburgers / Rooty Toot Toot
21/01/2011 Permalink
Ik zal m weer eens opzetten (de LP!)
21/01/2011 Permalink
Geweldige plaat, gaat nooit vervelen!
21/01/2011 Permalink
En toen kwam ie ook nog met diezelfde fantastische musici voor een geweldig concert naar Nederland.
In het congresgebouw Den Haag, om nooit te vergeten! Deed ie dat maar weer eens……..
22/01/2011 Permalink
Den Haag, ja… met een goochelaar als voorprogramma, meen ik me herinneren.. Dat was erg, maar Mellencamp maakte alles goed 🙂
23/01/2011 Permalink
Geweldige plaat! En nog niet vergeten hoor.
De laatste tijd draai ik eigenlijk alleen nog maar John Mellencamp; Life, Love Death & Freedom, No Better Than This en On The Rural Route 7609 (€ 44,– bij Fame).
Ik ben ook zeer benieuwd of hij nog eens in Nederland komt optreden, dat zou toch geweldig zijn……