Het Roepaen podium in Ottersum is al een tijdje een bekende naam voor degenen die Americana een warm hart toedragen. Sinds een paar jaar organiseren men hier ook een heus festival. Dit jaar was Altcountry.nl er voor het eerst bij.
Maar wel te laat. Door file-oponthoud pakte ik alleen het laatste deel van het optreden van Anna Coogan mee. De afgestudeerde biologe liet zich begeleiden door een Italiaanse gitarist. Ik kreeg in elk geval een prachtige versie van The Wreck of the Edmund Fitzgerald (Gordon Lightfoot-cover) mee.
Roepean is een een kloostercomplex dat tegenwoordig een andere bestemming heeft. Het festival vindt plaats in de Kapel (denk Paradiso, maar iets langer en smaller, zonder bovenverdieping en veel lichter) en de Nightclub, een kleine donkere zaal. De optredende acts worden na elkaar om en om in de verschillende zalen geprogrammeerd, zodat je niets hoeft te missen.
De Canadese zangeres/fiddler Kendel Carson mocht in de Kapel het spits afbijten. Groot was de verrassing toen bleek dat zij zich liet begeleiden door landgenoot Dustin Bentall die in 2006 zo verpletterend debuteerde met Streets With No Lights. Gezamenlijk werkten zij een lekkere countryrockset af waarin beurtelings werd geput uit beiderlei oeuvres. Ook mooi was hun versie van Anna van de Beatles.
Chris Pureka trad op in de Nightclub. De Amerikaanse folkzangeres bracht tezamen met gitarist Sebastian Renfield een reeks donkere liedjes, die niet uitblonken in variatie.
Een probleem dat ik op de platen ook wel eens ervaar bij Ana Egge. Live is echter andere koek. Zelfbewust bracht zij haar songs hier ten gehore. Eerst solo, maar later met Trish Klein (Be Good Tanya’s) op gitaar en de John Raham (drums) en Darren Parris (bas). Eens te meer blijkt dat een goed optreden leven in de liedjes brengt. Egge laat haar songs fonkelen.
Als laatste band voor de ingelaste eetpauze treedt The Epstein op in de Nightclub. De mannen zijn die morgen om 4 uur vertrokken uit hun woonplaats Oxford, maar van enige vermoeidheid is op het podium niets te merken. The Epstein begon ooit als een degelijke altcountryband met een Engels randje, maar evolueert de laatste jaren, wellicht mede door de inbreng van een nieuwe ritmesectie steeds meer naar een band met een eigen geluid. Folky poprockliedjes met veel tempowisselingen. Hoofdrol is er voor Jonathan Barry die de liedjes telkens met prachtige kristallijnen gitaarloopjes inkleurt.
Frazey Ford, ook bekend van The Be Good Tanya’s, mag om half acht de bal heropenen. Dat valt niet helemaal mee. Komt het omdat we na het na het eten even instorten of is het allemaal niet zo spannend wat er op het podium gebeurt? Ik vrees het laatste. Meest beklijvend zijn de covers die Ford en de haren (zelfde begeleidingsband als bij Ana Egge) ten gehore brengen: Happy Song van Otis Redding en One More Cup Of Coffee van Dylan).
Christian Kjellvander is de laatste jaren weinig te zien geweest in de Lage Landen. Volkomen onterecht blijkt vanavond. Tezamen met gitarist Tias Carlson zorgt hij voor de meest intense momenten van het festival. De liedjes van het meest recente album, The Rough and Rynge, blijken live nog mooier te kunnen zijn. Kjellvander lijkt met de ogen dicht volledig op te gaan in het moment. Carlson kleurt de liedjes ragfijn in, maar deinst er ook niet voor terug om met de gitaar vrijwel hangend op de grond een geluidsmuurtje op te trekken. Dit is livemuziek!
Al voor de vierde keer (naar zijn zeggen) stond Israel Nash Gripka in Roepean, maar dit was pas de eerste keer dat hij in de Kapel mocht optreden. Wat een vakman is dit toch. Hoe Israel elektrisch klinkt hebben we al kunnen horen op de nieuwe cd “ Live in Holland”, maar vanavond besloot Gripka het akoestisch te houden. Eerst solo versterkt op het podium, maar na enkele nummers besloot hij in de zaal, voor het podium, voor puur, onversterkt, akoestisch te gaan. Met gemak vulde zijn stem de Kapel. Na drie nummers vervolgde hij zijn optreden weer op het podium, begeleid door zijn prima band. Ook een hoogtepunt.
Dat dachten veel bezoekers, want na dit optreden keerde een groot deel van het publiek huiswaarts. Dat was een beetje sneu voor The Wynntown Marshals, want hoewel hun klassieke altcountry misschien een beetje te klassiek is (a la Whiskeytown eind jaren ’90) werd deze wel met veel pit gebracht. En waar hoor je nog eens drie gitaren, een ritmesectie en vijf stemmen? Dit zijn Schotten, hè, die kunnen allemaal zingen. Mooi waren Ballad of Jayne (een cover van nota bene L.A. Guns), Thunder In The Valley en de stampende afsluiter You Can Have My Heart.
Voor altcountry.nl was dit een debuut, maar tegelijkertijd een begin van een mooie traditie. Wij komen terug naar dit festival voor liefhebbers.
17/10/2011 Permalink
Jammer dat dit pas de eerste keer was dat Altcountry.nl naar Roepaen kwam. Dit festival staat al een aantal jaren garant voor kwaliteit en verdient echt wat meer aandacht. Over het algemeen was dit een zeer geslaagd festival. Ik ben het niet helemaal eens met de recensent, (maar dat lijkt me logisch). Zo vond ik b.v. de songs van Chris Pureka van een overweldigende schoonheid en juist het concert van Ana Egge wat minder, maar natuurlijk ervaart iedereen dat anders. In ieder geval voor de volgende keren, altijd ergens half oktober…altcountry.nl naar Roepaen !!
18/10/2011 Permalink
hoi Hugo heb je de derde akoestiche zaal bezocht? En inderdaad Chris Pureka was erg fraai!!
18/10/2011 Permalink
Voor mij ook de eerste keer op dit festival en voor mij ook zeker niet de laatste keer. Hoogtepunten waren voor mij toch wel Frazey Ford, Israel Nash Gripka en de akoestische sessies van Anna Coogan en Kendel Carson met Dustin Bentall. Mooi festival
19/10/2011 Permalink
Over Israel Nash Gripka valt niet te twisten, Chris Pureka was mooi, Kjellvander intrigerend, maar toch vooral door het gitaarspel, zijn zang is bijna elk nummer hetzelfde. Ander hoogtepunt was the Epstein
23/10/2011 Permalink
Waarom valt er over Gripka niet te twisten? Ik heb hem nu twee keer live gezien (aantal jaren geleden elektrisch en nu akoestisch) en deze keer viel hij me niet mee. Daarbij vond ik dat de band een uitgebluste indruk achterliet. Allemaal een kwestie van smaak natuurlijk maar een uitspraak van “over Gripka valt niet te twisten” nodigt in zo’n geval wel uit om te reageren…
23/10/2011 Permalink
In 2009 ING tijdens Take Root kort gehoord, na drie nummers weer een ander concert bezocht. Voor elke artiest zal een publiek zijn. Gelukkig hoef ik het op mijn beurt niet allemaal te appréciëren.
26/10/2011 Permalink
On behalf of the rest of the Marshals of Wynntown, it was a privilege to close the show at Roepaen this year and we’d like to thank everyone who came along to see us, as well as our agent Karen Proeme and the festival organisers (Chris etc).
The Netherlands holds a very dear place in my heart as I lived in Zwolle for a year back in the mid-90s, so it means a lot to me especially to be accepted in your country.
We’re now taking a few months off to write and record our next album, but we’ve already got 2 shows lined up in Germany (Norderstedt and Gelsenkirchen) in June 2012 and will undoubtedly be back in Holland to see you guys again around that time.
Dank u wel. Iain