Rauw als een open wond is de bluegrass op Pendulum (Dollartone/Sonic Rendezvous) van de Amerikaan Morgan O’Kane. Je zou bijna denken dat het hier gaat om vooroorlogse veldopnamen die door de muziekhistoricus Alan Lomax aan de vergetelheid onttrokken zijn, maar niets is minder waar. Morgan O’Kane schreef alle nummers voor Pendulum zelf. Hij komt uit Virginia, woont in New York en speelt op virtuoze wijze banjo. En hij schreeuwt de hele boel bij elkaar als het moet, ongetwijfeld een overblijfsel uit de tijd dat hij op straat stond te spelen. Met zijn bretels ziet hij er weliswaar uit alsof hij zo uit de crisisjaren van de vorige eeuw is gestapt, zijn gedreven spel is veel te authentiek om hem weg te zetten als een retro-act. Samen met zijn begeleiders (waaronder leden van Carolina Chocolate Drops en Hackensaw Boys) brengt hij een storm teweeg die past bij zijn politiek activisme. Zo strijdt hij tegen het opblazen van bergtoppen in de Appalachen, een bizarre manier om kolen te winnen. Kijk op de website van O’Kane voor data van zijn optredens in Nederland.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL
Plaats een reactie