De maandagavond, het is wellicht niet het meest voor de hand liggende moment van de week om concerten te organiseren. Toch zijn er in het ‘circuit’ organisaties die juist de maandag als dè uitverkoren dag zien. Vreewijk Cultuur in Rotterdam-Zuid, bijvoorbeeld. Of in Utrecht, De Parel van Zuilen. Begin 2013 ging daar een initiatief van start om op de avond van de eerste werkdag van de week ‘iets’ te doen. En vanaf 1 september 2014 zelfs met een regelmaat van vrijwel elke maandagavond. De Parelsessies, met een muzikant als programmeur: Joost van Es. Of het toevallig is dat in Rotterdam-Vreewijk ook een muzikant, dit in de persoon van Rens van der Zalm, de programmering verzorgt, wie zal het zeggen. Feit is dat ook de agenda van muzikanten het leven natuurlijk regeert, zeker in de avond. Mogelijk is de maandagavond in Rotterdam én Utrecht dan ook zelfs een welbewuste keuze. Laat echter onverlet: het zijn prima initiatieven!
Dat bleek maar weer eens maandag 11 mei in Utrecht. Van Es had voor de Parelsessies twee dames uit Canada weten te strikken. Eentje die haar sporen al aardig heeft verdiend, en de ander die nog maar pas geleden haar debuut het levenslicht liet zien. We spreken dan respectief over ‘oudgediende’ Lynne Hanson (Ottawa) en de relatieve nieuwkomer Suzanne Jarvie (Toronto). De laatste beet om kwart voor negen de spits af. Samen met de producer van haar debuut, Hugh Christopher Brown, als begeleider. En of het waar is dat Jarvie – die al op jonge leeftijd in de gitaar een metgezel vond – in het verleden nogal last had van enige vrees om op de voorgrond te treden, zij deed haar ding met een fikse dosis zelfvertrouwen. Sterker: ondanks het gemis van een ritmesectie en de achtergrondvocalen van The Holmes Brothers (zoals op de plaat), wist zij haar songs live met veel zeggingskracht te brengen. Zichzelf begeleidend op gitaar én de smaakvolle invulling van Chris Brown op toetsen (ook backing vocals), het zorgde ervoor dat Jarvie’s stem -dan eens lieflijk, maar vooral krachtig- excelleerde. Uiteraard songs van haar debuut Spiral Road (2014), zoals het indringende 2458 én de titelsong. Songs die het leed én het herstel van een van haar kinderen na een bijna noodlottig ongeval beschrijven. Ook nieuwe songs van een album wat op stapel staat passeerde de revue, als ook een enkele cover zoals Señor, een misschien wat obscure song van Bob Dylan’s Street-Legal.
Na een korte break het tweede optreden: Lynne Hanson. In snarenkunstenaar BJ Baartmans trof zij een perfecte kompaan aan haar zijde. Hanson debuteerde in 2006 met Things I Miss, een album wat goede kritieken verkreeg. Opvolgers Eleven Months en Once The Sun Goes Down volgden met een interval van zo’n twee jaar, en kenden eenzelfde, hoog niveau. Na een periode van stilte was daar vorig jaar vrij plots een volgende worp, en wellicht gelijk haar beste tot nu toe: River Of Sand. Vanzelfsprekend speelde Hanson songs van dit album, afgewisseld met eerder werk. Mooie uitvoeringen van Whiskey And Tears, daarbij fijntjes refererend aan de meer dan 120 whiskey- soorten die in Parel van Zuilen te verkrijgen, of beter: te nuttigen, zijn, en ook nog het bijzonder fraaie Foolish Things. Net als Jarvie wist Hanson haar songs overtuigend, en veelal krachtig, neer te zetten. BJ Baartmans volgde daarbij de niet met een setlist werkende Hanson door snel en zonder morren steevast van gitaar (wat een mooie Gretsch!) te wisselen, of om ook z’n mandoline in dienst van de sterke liedjes van Hanson in te zetten. En dat doet Baartmans zoals immer met veel kunde, smaak & elan. Ook programmeur Van Es werd nog op het podium genodigd om met zijn viool wat extra nuances toe te voegen. In de toegift dan nog een cover: John Prine’s Angel Of Montgomery. De uitvoering van het kwartet Jarvie, Hanson, Baartmans en Van Es, het was niet mis. Het bleek een prima afsluiter van een zeer genoeglijke maandagavond.
Mooie locatie, daar in Utrecht. Een locatie die de rest van de week voornamelijk voorbehouden is aan stelletjes die zich in de echt laten verbinden, maar tevens een locatie waar dus een keer per week de muziek volop regeert! Fraaie muziek. Tevens levert het ook nog een bewijs op, namelijk: ook de maandagavond leent zich bij uitstek voor dergelijke initiatieven…..net als alle andere avonden van de week natuurlijk. Op de vele locaties in de rest van ons land zijn dan ook alle dagen van de week momenten om je in alle rust aan kwaliteitsmuziek te kunnen laven.
Tekst: Van Bommel
foto’s: Joost Festen
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL
Plaats een reactie