“I was half snake, half television.” Wat?! Waar gaat dit over? Dit is de eerste zin van Floodway Fall, het openingsnummer van Will Johnsons nieuwe album Diamond City (Keeled Scales). Veel duidelijker wordt het echter niet in de rest van het nummer. Deze tiende soloplaat van Johnson (voorheen bekend van Centro-Matic en South San Gabriel, en momenteel gitarist in Jason Isbells liveband) sluit naadloos aan bij zijn eerdere solowerk. Johnson nam de negen nummers op met een viersporen-cassettedeck en gebruikte daarbij een breed scala aan instrumenten. Vervolgens stuurde hij de opnames naar zijn vaste muzikale partner Britton Beisenherz, die er nog wat extra lagen aan toevoegde met ook weer diverse instrumenten. Het resultaat is een dromerig album, waarin slechts sporadisch elektrische gitaaruitbarstingen voorkomen. Het geheel is daardoor wat ingetogener dan we van Johnson gewend zijn. Kenmerkend blijven de mysterieuze geluidseffecten, zoals de ver weg klinkende kinderstemmen op het openingsnummer. Dit draagt bij aan de intrigerende sfeer van het album. Toch mist Diamond City enkele van de opzwepende momenten die voorganger No Ordinary Crown zo memorabel maakte.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie