Het debuut van Promised Land Sound was geniaal. De combinatie van bubblegum, garagerock en countrysoul leverde een vorm van altcountry op die totaal uniek was (zie recensie). Het tweede album For Use And Delight (Paradise Of Bachelors/Konkurrent) is iets minder bijzonder, maar toch nog altijd lichtelijk fantastisch. De band uit Nashville, Tennessee, grijpt wederom terug naar het verleden. Deze keer lijken er vooral psychedelische walmen op te stijgen die te situeren zijn ergens in Laurel Canyon, eind jaren zestig. Op Push And Pull (All The Time) horen we fraaie drumroffels en flonkerende gitaarriedels in een liedje dat in de verte iets van R.E.M. heeft, gecombineerd met het tempo van Long Ryders. De fluwelen gitaarboogjes op She Takes Me There brengen ons bij Bread. Wie liever een hedendaagse variant wil bedenken komt uit bij Dawes. Spetterend gitaartje en daarna een glimmende solo met wat blafjes. Vooral Otherwordly Pleasures heeft dat psychedelische, wat geen wonder is met zo’n titel. Het gitaarwerk op het instrumentale Dialogue en Oppression zou van Ryley Walker kunnen zijn. Dat laatste nummer is toch ook wel ouderwetse countryrock. Op het zenuwachtige Golden Child lijkt de band eventjes in New York te vertoeven. De plaat eindigt toch vooral weer in psychedelische sferen. Better Company, Northern Country Store en Within Sight zijn nummers die je brengen bij platen van Turtles (late periode) of Beatles (en dan dus ook het latere werk). For Use And Delight is een heel interessante plaat van een heel interessante band. Er zijn nog wel wat namen te noemen van artiesten die Promised Land Sound hebben beïnvloed en het zijn allemaal interessante namen.
27/10/2016 Permalink
20 januari in Molen de Ster te Utrecht.
Zin in