Het beste in het leven ontstaat als culturen samenkomen zegt Rhiannon Giddens tegen het einde van haar optreden. De prachtigste muziek, het beste voedsel en de mooiste baby’s. Kijk maar naar mij, zegt de dochter van een donkere moeder en een witte vader. Ze brengt in het Amsterdamse Paradiso (gezien op 13 februari) inderdaad een prachtige mix van country, folk, blues, gospel en cajun met haar begeleiders. Ze opent met Following The North Star, een instrumental waarbij ze zelf viool speelt en waarbij de band passie en vakmanschap toont. Come Love Come schreef Giddens als onderdeel van een project over de Amerikaanse historie. De zwarte families die werden gescheiden en probeerden vast te houden aan wat ze nog wel hadden, zoals herinneringen en muziek.
Een kleine zucht aan het einde als het nummer af is. Giddens is namelijk geopereerd aan haar stembanden en dit is pas haar derde concert sinds de ingreep. Ze had teveel van zichzelf gevraagd en moet het nu rustig aan doen, vandaar dat de avond in twee sets is verdeeld en ze helaas na afloop niet in de foyer zal zijn. Maar geen nood; gedurende het hele optreden is de band met het publiek heel hecht. Zo kondigt toetsenist/accordeonist Francesco Turrisi de Dimanche Medley in vrolijk klinkend Nederlands aan. Het eerste deel van de medley is een wals met accordeon die Braziliaans aandoet. In het tweede deel, een two-step, trekt de accordeon van Dick Powell naar Louisiana. Giddens brengt het allemaal samen en laat iedereen lekker meeswingen.
De tweede set opent met Too Little, Too Late, Too Bad, het openingsnummer van haar laatste album. De blijdschap dat haar stem weer oké is straalt van Giddens af. Diep triest is het verhaal in Another Wasted Life van de tiener die zonder beschuldiging drie jaar in de gevangenis zit en als hij vrijkomt uiteindelijk zelfmoord pleegt. Giddens schreef het om bewustzijn te kweken. De onheilspellende toetsenpartij, een messcherpe gitaar en het met gesloten ogen zingen maken het tot een hoogtepunt van de avond. Tegen het einde van het concert komt de hele band vooraan op het podium rond Giddens staan om elkaar nog even muzikaal uit te dagen en om samen met het publiek alle ledematen los te swingen. Met een buiging gaan Giddens en haar band het podium af. En dansend komen ze weer terug voor de afsluiter met nummers van Sister Rosetta Tharpe waarbij het publiek enthousiast meezingt in de gospel Up Above My Head.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie