Heeft het nog zin om albumrecensies te schrijven? Die vraag komt op nadat ik een streamer heb gekocht. Het heeft even geduurd voordat ik zover was. Enkele maanden geleden schreef ik in het intro bij mijn jaarlijst over 2023 nog dat ik echt niet ging streamen. Maar nu is het dus toch zover. Wat is er gebeurd? Tot welk ander inzicht ben ik gekomen?
Al sinds mijn vijftiende verzamel ik platen. Het begon in 1977 met Long May You Run van The Stills-Young Band. Niet het allerbeste van Stephen en Neil. Het was een aanbieding en je moet toch ergens beginnen, dus de helft van CSNY leek niet zo gek. De tweede plaat die ik kocht was het titelloze debuut van The Eagles. Slechts 4,95 gulden bij Disco Dancer aan het begin van de Herestraat in Groningen. Het is nog altijd een van mijn favoriete platen, ook al verloor ik al snel mijn sympathie voor de hoogvliegers.
Platen kopen was een serieuze aangelegenheid. Ik spelde de recensies in Muziekkrant Oor. Haalde informatie uit New Musical Express, Melody Maker en Rolling Stone. En later uit nog veel meer bladen. In de boekenkast staan drie edities van The Rolling Stone Record Guide. Die gids maakte niet alleen duidelijk wat je zou willen kopen, maar ook wat je maar beter kon laten staan. In tegenstelling tot tegenwoordig was het uitdelen van slechts één ster in de jaren 70 nog heel gebruikelijk. In de eerste twee edities uit 1979 en 1983 werden zelfs blokjes gegeven voor ‘waardeloze’ elpees. In de herziene uitgave van 1992 verdwenen die blokjes overigens.
In de tweede helft van de jaren 90 werd het blad No Depression een belangrijke informatiebron. Het tweemaandelijkse Amerikaanse tijdschrift richtte zich op de nieuwe muziekstroming alt-country met als slogan ‘whatever that is’. Omdat dat antwoord alle kanten op kan gaan werd later de term americana leidend. Met alt-country werd mijn belangstelling voor countryrock nieuw leven ingeblazen. Bart Ebisch begon in 1999 deze website en in 2005 sloot ik me aan bij het kleine groepje dat deze site vult. Een uit de hand gelopen hobby. Mijn verzameling americana groeide sindsdien snel. De lp’s gingen in kasten van Kallax, de cd’s in exemplaren van Billy.
Maar nu? Hoe bouw je een verzameling op van streams? Op Spotify staat (bijna) alles, dus aan het verzamelen als zodanig hoef je eigenlijk niets meer te doen. Is dat geweldig of is dat jammer? Hoe schep je orde in het aanbod? Als een album fysiek in de kast staat, vind je het altijd terug. Op een streamingplatform kun je een album beluisteren en het daarna vergeten.
Dat is niet alles. Artiesten hebben ook de mogelijkheid om albums weer te verwijderen. Daar liep ik onlangs tegenaan toen ik Richard Inman ontdekte op Bandcamp. Van deze First Nations Canadees verscheen vorig jaar Life Without Your Love. Ik was van plan om het alsnog te bespreken. De aantekeningen staan klaar, maar toen ik een stuk wilde tikken kon ik het album niet meer vinden op Bandcamp. En ook op Spotify was het verdwenen. Via Bandcamp zocht ik contact met Inman, die geen website heeft, om te vragen hoe dat zat. Hij reageerde snel en liet weten dat hij niet tevreden was over de mix en het album daarom had teruggetrokken. Eerlijk gezegd dacht ik aan een waardering van vijf sterren. Daarin stond ik niet alleen, want in de jaarlijstjes van onze lezers zette Ate Dijkstra het vorig jaar op nummer één. Heel frustrerend dus dat zo’n album dan opeens weg is. Maar niet te lang getreurd, want zes andere albums van Inman zijn nog wel te beluisteren. Doen! Denk aan Fred Eaglesmith, Chris Knight, Marty Stuart, David Ramirez en Townes Van Zandt.
Nog een ander kritisch punt over streamen. Hoe zit het met de abonnementskosten van de platforms? Wat als die flink omhoog gaan? Met een platenverzameling heb je je keuzes gemaakt; die albums kun je de rest van je leven draaien. Bij het streamen ben je afhankelijk van het beleid van de dienst waar je gebruik van maakt.
Als recensent heb ik een bevoorrechte positie, zo heb ik het althans altijd ervaren. Immers, als eerste op de hoogte van nieuwe releases. Maar platenmaatschappijen sturen nauwelijks promo’s meer. Van heel veel albums verschijnen niet eens meer geluidsdragers. De cd is uit de gratie geraakt; een lp is tegenwoordig vier keer zo duur als vroeger. Het is een hebbeding geworden voor fans die ze – het liefst gesigneerd – aanschaffen als aandenken aan een concert.
Tot enkele jaren geleden kon je zonder extra kosten cd’s uit het buitenland ontvangen, dat is door nieuwe internationale regels die rond de Brexit zijn ingevoerd niet meer zo. Het nieuwe album Critterland van Willi Carlisle kreeg ik twee keer toegestuurd uit Amerika. Dat betekende twee keer een bedrag van zo’n acht euro overmaken voor inklaringskosten. Op die manier is recenseren niet meer leuk.
Vier jaar geleden had ik het in dit verhaal over downloaden en streamen over mijn voorkeur voor muziek als een fysiek product. Want de verpakking is ook een vorm van kunst. Ik denk er nog steeds zo over. Maar de liefde voor muziek staat voorop. Als ik niet meega met de ontwikkelingen, dan mis ik nieuwe muziek. Dat wil ik niet. Dus staat er nu een streamer tussen de versterker en cd-speler.
Een abonnement op Spotify heb ik al iets langer. Want een auto met een cd-speler is ook niet meer te koop. Zo word je gedwongen om mee te gaan met de meute.
Eerlijk is eerlijk, ik ben ook wel blij met de Cambridge MXN10 die aan mijn installatie is toegevoegd. De allernieuwste releases kan ik direct beluisteren. En bijna net zo mooi: alle platen die ik nooit heb aangeschaft ook. Maar bij welk album te beginnen? En waar haal ik alle tijd vandaan? Tegen vrienden heb ik me wel eens uitgelaten over de treurige kant van het verzamelen van albums. ‘Bij elke nieuwe plaat die ik aanschaf, heb ik minder tijd over om naar al die andere geweldige albums te luisteren’, hoorde ik mezelf dan zeggen. Dus hoe nu om te gaan met het overstelpende aanbod?
Er zijn andere streamingdiensten die qua geluidskwaliteit misschien te prefereren zijn, maar voorlopig blijf ik bij Spotify. Vanwege dat aanbod toch. Want er vallen heel veel nieuwe albums van onbekende artiesten te ontdekken. En het moet gezegd, het geluid via de op de installatie aangesloten streamer valt me absoluut niet tegen. Neil Young die zich vaak kritisch heeft uitgelaten over de geluidskwaliteit van streamen is ook op zijn schreden teruggekeerd. Zijn platen staan toch weer op Spotify.
Dus wat ‘draaide’ ik zoal behalve nieuwe releases van The Dust-Ups, Patrick Wilson, Thee Sinseers en Elliott Brood die ik onlangs besprak? To Bonnie From Delaney (1970) van Delaney & Bonnie bijvoorbeeld. Beter dan Accept No Substitute (1969) dat bij mij in de platenkast staat. Zo valt er nog zoveel in te halen. Ik luisterde naar Texican Badman van Peter Rowan en Barnstorm van Joe Walsh en … en … en …
De vraag waarmee dit artikel begon is nog niet beantwoord. Heeft het nog zin om albumrecensies te schrijven? Recensies hebben altijd de functie gehad om te beoordelen of een album de moeite waard was om te kopen. Maar als je niets meer hoeft te kopen – alles is immers te streamen – wat is dan nog de waarde van een bespreking? Richting geven in het overstelpende aanbod? Dat moet het dan maar zijn. Dus gaan we gewoon door. Ontdekkingen delen. Enthousiasmeren. Wellicht zullen er minder vaak recensies verschijnen van waardeloze albums. Dat is toch niet echt een achteruitgang.
19/04/2024 Permalink
Blijven uitdragen dat evangelie van het Goede Lied
& nieuwsgierig naar de volgende Dylan ;).
Hulde aan jullie !
hoewel
het huidige overstelpende aanbod op den duur weleens doet verlangen naar de tijden van eenvoud en overzicht.
Gevoed door het feit dat diep van binnen wordt gevoeld dat de grote “klassiekers” van weleer in het huidige muziekspectrum grotendeels ontbreken.
Echter
geniet nog steeds van “nieuwe ontdekkingen” maar grijp toch ook vaak terug naar vertrouwde muziekjes van vroeger.
Ongetwijfeld een kwestie van leeftijd. 🙂
19/04/2024 Permalink
I liked your report because i like autobiographical things. I bought my first lps in 1969. Cream, J. Tull, Fl. Mac….they were all UK bands. In 1970 i discovered the West Coast Sound and started searching. Many things were difficult to obtain. One can hardly imagine that today. I could write a whole book about it. I still buy cds & lps. If possible only cds, exceptionally lp if there is no other options, which annoys me because it’s too expensive. I hole it. I don’t understand why the cd became so ” unpopular”. I prefer it to all others by far. Only download if it is too rare and too expensive. And then i burn it was a cd with a cover. So last: Aragorn the suite (73), Brimstone paper winged dreams (73), White Light parable (74), Music Box fun palace 1969, Crying Wood back to the mountain NL 1974, Roy Rutanen (71), Mooon III, Velvet Monkeys everything is right, Croy and the Boys what good’s the medicine ?, Lee Gallagher and the Hallelujah the falcon…,Hot Apple Band so long…
Oversupply of good music ? I’m not sure. How many of them will still be around in a few years ? Today i have a collection of 13.000 cds & 4000 lps and i don’t have a single one that i don’t like. I made many beautiful discoveries on Altcountry. Especially from W. Rijkeboer, which really suite my taste. So please continue, despite many opposing tendencies. Thanks !!
19/04/2024 Permalink
Ik dacht dat Neil Young van Spotify was vanwege podacast Joe Rogan. Net zoals Joni Mitchell.Die ook weer terug op Spotify staat.
Eens of niet oneens met het aantal sterren, het is wel een eerste selectie voor de lezer uit het zeer grote aanbod. 4 of 5 sterren recensies maken nieuwsgieriger om naar te luisteren. Wel vind ik 5 sterren bijna altijd teveel voor werk dat net uit is. Maar daar kun je eindeloos over discussiëren.
Ga vooral door recenseren van werk dat weinig aandacht krijgt in andere media.
19/04/2024 Permalink
Bekend dilemma voor bezoekers van deze site vermoed ik zo. Ik heb zelf een tussenweg gevonden waarbij ik digitale lossless downloads koop bij 7digital, Quobuz of Bandcamp. Deze files zet ik op mijn eigen NAS en stream ik lokaal. Een lossy subset staat op de iPhone voor in de auto. Spotify of Apple Music blijft zo voorlopig nog buiten de deur.
19/04/2024 Permalink
De waarde van jullie recensies is dat jullie albums onder de aandacht brengen die ik/we niet zo snel gevonden zouden hebben. Dat er dan regelmatig albums tussen staan, die niet helemaal mijn smaak zijn: dat is onderdeel van het leven. 😉 Elk jaar heb ik via de recensie van jullie website goede, mooie nieuwe muziek gevonden. Of via de recensie van Wiebren een vergeten plaat (her)ontdekt.
19/04/2024 Permalink
Ik blijf het albumformaat heel belangrijk vinden, omdat artiesten op die manier hun reikwijdte beter kunnen laten zien dan met losse singles. Maar streamen is nu eenmaal het medium van deze tijd. Ook daarbij blijf ik echter albums luisteren; het is Spotify zelfs opgevallen, want ik kreeg onlangs een promomailtje van ze met de opmerking ‘we hebben gemerkt dat je graag naar volledige albums luistert’.Ik blijf het echter belangrijk vinden om die albums ook in mijn bezit te hebben, en mijn medium van voorkeur is al tig jaar de download, die ik aanschaf via Bandcamp of Qobuz. Zo kun je muziek blijven luisteren, ook als de internetverbinding wegvalt. Boivendien hebben downloads absoluut betere geluidskwaliteit dan streams, zelfs als je daar de beste instellingen gebruikt. Soms koop ik nog wel eens een cd bij een merchtafel, om de artiest een steuntje in de rug te geven. Geen vinyl, want er is al veel te veel plastic op de wereld en bovendien heb ik er thuis geen plek voor. Maar ik heb wel vier externe harde schijven waarop mijn volledige collectie als mp3 is vastgelegd, en die ik op verschillende plekken bewaar.
19/04/2024 Permalink
Ontdekkingen delen en enthousiasmeren lijken me inderdaad goede doelen van recensies. Waarbij het aantal sterren uiteraard beperkte waarde heeft: ieder zijn/haar smaak.
En wat te doen wat betreft het grote aanbod? Gewoon accepteren dat je niet alles kunt kennen, en dat dat ook niet hoeft. Gewoon genieten van wat je wél kent en hoort. En ook zelf op ontdekkingsreis blijven!
19/04/2024 Permalink
recensies zijn heel belangrijk, of je het eens of niet eens bent.
Ik volg oa. jullie en schaf daardoor veel aan.
Dus recensies moeten blijven!!!
Ga zo door!!!
19/04/2024 Permalink
Hebben albumrecensies nog zin als we alles kunnen streamen?
Eigenlijk verandert er niets.
Ook hier in huis staan Kallax kasten vol met LP’s en bijbehorende
Technics draaitafels.
Deze werden in 1986 aangevuld met CD’s en bijbehorende CD speler.
Voordeel je hoefde niet meer op te staan om de plaat om te draaien en
kon op de afstandbediening kiezen wat je wilde horen.
Op een goeie dag kreeg ik bij mijn KPN abonnement nu alweer een heleboel jaar geleden gratis Spotify.
Vanaf die dag was de beer los.
Alles letterlijk alles, ook alle complete albums in de diverse afspeellijsten naar eigen keuze in te delen.
Iedere vrijdag de nieuwe releases welke vanaf de Ipad naar de Sonos
met hetzelfde berengeluid van vroeger gestreamd kunnnen worden
Dus John er verandert niets, lees in je recensie graag dat je de nieuwe Joe Ely net zo mooi vind als ik !
21/04/2024 Permalink
Voor mij is de recensent een enthousiaste boswachter die je bij de wandeling door het muzikale bos wijst waar je echt even moet kijken/luisteren. Bovendien beleef ik veel plezier aan het lezen van albumrecensies.
Nog een kritisch punt over de techniek. Ik lees dat de Cambridge MXN10 zijn updates van het internet haalt. Hoe lang blijven die aangeboden worden?…
22/04/2024 Permalink
Hebben recensies nog zin? Natuurlijk hebben recensies nog zin! Nieuwe ontdekkingen en genuanceerde meningen daarover verschaffen veel leesplezier en nuttige info. Alleen het ‘aanschaffen’, oftewel het verzamelen, van mooie nieuwe albums werkt bij mij al sinds een heel tijdje anders. Heel vroeger LP’s, daarna CD’s, en nu MP3-tjes. Er zijn mooie programmaatjes (Audials voor Windows bijvoorbeeld), die de streams rechtstreeks van je geluidskaart kunnen plukken en kunnen opslaan als lossy MP3 of lossless FLAC bestand. Met een muziekbeheerprogramma (bijvoorbeeld MusicBee) kun je de juiste info, incusief hoesafbeelding, aan die bestanden toevoegen, en vervolgens je verzameling mee beheren en afspelen. Dit is voor mij een prima compromis gebleken tussen alleen maar streamen met benodigde internetverbinding en muziek luisteren vanaf LP, CD of cassette.
22/04/2024 Permalink
Recensies blijven altijd zeer welkom. Voor mij persoonlijk blijft wel gelden dat ik afhaak zodra een release niet als cd verkrijgbaar is. Gelukkig verschijnen er nog steeds voldoende items op cd. Als alles wat niet als fysiek product verschijnt sowieso afvalt, maakt dat de keuze ook gemakkelijker…..
23/04/2024 Permalink
Als je Spotify geluidskwaliteit vergelijkt met cd en vinyl mankeert er wat aan je installatie of je oren.
Sorry hoor.
Spotify heeft alleen MP3.
Dat is gecomprimeerd door het weglaten van ruimtes en stilte.
Aks je dat verschil niet hoort houdt het op.
Heb vanaf begin Spotify abonnement gehad.
Maar ben weer overgestapt op cd’s en net als mijn beide zoons.
Veel goedkoper dan vinyl, dat heb ik ook nog wel.
Ook 2 hands heel goed en voor een prikje te koop.
Op basis van jullie recensies vele mooie cd’s gekocht.
De top 15 van jaarlijst 2023 inmiddels in mijn bezit.
En bevalt prima.
Ik gebruik Spotify alleen nog om nieuwe muziek te ontdekken.
Geluid over internet verliest ook altijd kwaliteit.
Niet voor niets zijn er dure geluidskabels en contactdozen.
Die maken wel degelijk verschil.
Ook de cd is weer in opkomst hoor.
En Neil Young was van Spotify af gegaan vanwege omstreden podcasts.
25/04/2024 Permalink
Gaarne doorgaan met recensies. ‘t Is een van belangrijkste bronnen van informatie over muziek. Daardoor word ik op de hoogte gesteld over nieuwe muziek en belangrijke vertolkers.
25/04/2024 Permalink
Ton Pol you speak from my soul. I can’t understand people who accept such crappy sound quality like mp3.
Especially today’s young people don’t care about quality.
I wonder what kind of pig’s ears they have. I also have a HANDFUL of mp3 but at least @320. Otherwise only Flac and preferably the original cd. Your word in God’s ear that the cd may come again. By far the best product in many respects
25/04/2024 Permalink
Helemaal eens met Ton en Josef…..leve de cd!!!