Op Down In The Barnyard gaf Rachel Brooke een draai aan oude Appalachenmuziek. Op A Killer’s Dream (eigen beheer) richt ze zich meer op countryblues en oude jazz. Een cover van Every Night About This Time betreft dan ook niet het nummer van Dave Alvin, maar de compositie van Fats Domino en Dave Bartholomew. Op Late Night Lover gaat ze zelfs helemaal terug naar de tijden van Bessie Smith en Ida Cox. Met het zelfverkozen isolement van Life Sentence Blues komt ze akelig dicht bij de kern van de blues, namelijk twijfel en angst voor de dood. Voor Old Faded Memory nodigde ze Lonesome Wyatt (Those Poor Bastards) uit voor een gedeelde hoofdrol. Brooke slaat bijna aan het jodelen, maar een vrolijk liedje is het niet. My heart it feels so heavy zingt ze op Only For You met een fiddle die voor het juiste countrysentiment zorgt. De tamelijk rudimentaire basis van deze plaat heeft veel weg van het werk van The Hellcats, dat waren die dames die regelmatig in het gezelschap van Tav Falco vertoefden toen die nog in Memphis zat. Op The Black Bird horen we zingende zaag en een sinister kloppetieklop-ritme. Spookachtig is ook Serpentine Blues. Het titelnummer neigt naar The Shirelles, terwijl de kale drums het liedje naar een cocktailbar sturen in een mix van lounge en rockabilly. Dat Rachel Brooke instrumenten als xylofoon en vibrafoon inzet, draagt bij aan de bijzondere sfeer van A Killer’s Dream. Verkrijgbaar bij CD Baby.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL
Plaats een reactie