Twist, bend, curve and shake. Twist, bend, curve and shake. Twist, bend, curve and shake. Twist, bend, curve and shake. Hese stem. Kronkelende gitaren. Knisperende percussie. Lijnen van Arizona naar Florida en van New York naar Los Angeles. Curve And Shake (Blue Rose Records/Sonic Rendezvous) van Walter Salas-Humara kenmerkt zich door dat bijzondere geluid van hem. Zijn songs volgen grillige lijnen, ongeveer zoals het schilderwerk van zijn hand dat de hoes siert. Verhalende liedjes die beginnen met een sfeertekening, maar waarin uiteindelijk niet heel veel gebeurt. De suggestie door middel van herhaling van zinnetjes is voldoende. Curve And Shake is na 18 jaar het derde album onder eigen naam van de Amerikaan van Cubaanse komaf die met The Silos halverwege de jaren tachtig countryrock een nieuwe impuls gaf. Nog voordat er sprake was van altcountry vernieuwde hij het genre door samen met Bob Rupe (zie ook het stuk van 1 januari over Bryan Harvey) een indiesound en Latijns-Amerikaans sausje toe te voegen. Na de breuk met Rupe vormde hij The Setters, een supergroep met Michael Hall (Wild Seeds) en Alejandro Escovedo (Rank And File, True Believers). Met The Silos en in andere samenwerkingsverbanden is Salas-Humara nog altijd bezig met het verkennen van muzikale vormen. Zo integreerde hij elektronika en trip-hop in zijn sound. Met de grillige lijnen die Curve And Shake volgt, gaat hij minder ver, maar hij bewijst wel dat de bron voor inspiratie nog niet is opgedroogd.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL
Plaats een reactie