Het is knap dat Jerry Leger zonder echt van stijl te veranderen er in slaagt om zijn albums elke keer weer van een wat andere sound te voorzien. Vooral bijzonder omdat hij al heel lang met dezelfde mensen werkt. Op Donlands (Latent Recordings/Bertus) zijn het naast Leger (zang, elektrische en akoestische gitaar, piano) wederom Dan Mock (bas, synthesizer, zang), Kyle Sullivan (drums, percussie, zang) en Alan Zemaitis (piano, orgel, akoestische gitaar, zang). Nieuw is dat de Canadees deze keer aanklopte bij producer Mark Howard, na jarenlang met Michael Timmins te hebben gewerkt. Mark Howard leerde de kneepjes van het vak van Daniel Lanois en heeft zelf als producer en engineer inmiddels een enorme staat van dienst. Hij werkte met Bob Dylan, Tom Waits, Willie Nelson, Emmylou Harris, Tragically Hip, Chris Whitley en vele, vele anderen. Net als Lanois is een atmosferisch geluid zijn specialiteit. Dat was precies waarom Leger bij hem aanklopte. Op het gedragen Sort Me Out waarmee het album begint wordt dat direct duidelijk. Wat vooral opvalt is dat toetsen bepalend zijn op Donlands, genoemd naar de wijk in Toronto waar de studio staat. Het orgelspel en de meerstemmige zang maken van I’ll Stay atmosferische soul. Three Hours Ahead Of Midnight begint met piano, waarna orgel en elektrische gitaar invallen en dan heb je soul zoals die uit Memphis komt. You Carry Me is een springerig werkje. Op de laatste nummers is er ruimte voor de steelgitaar van Aaron Goldstein (tevens elektrische gitaar en zang) die als gast present is, tevens om Howard te assisteren als engineer. Out There Like The Rain begint bijna als iets van Daniel Lanois. Zie agenda.
Reageren
»Nog geen reacties.
RSS feed for comments on this post.
Plaats een reactie